AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det kÀnns att leva med en obotlig sjukdom.

Lite upp o lite ner🎱

Publicerad 2018-09-30 00:10:57 i AllmÀnt,

mmmmmm....mitt tĂ€cke Ă€r alldeles svalt,ja nĂ€stan kallt,och det doftar sĂ„ gott! Det kommer att bli skönt att sova hĂ€r inatt. NĂ€r jag hade tvĂ€ttat och tumlat lakanen idag sĂ„ krĂ€ngde jag pĂ„ det pĂ„ tĂ€cket och sen hĂ€ngde jag ut det pĂ„ altanen. DĂ€r har det hĂ€ngt tills nu. HĂ€rligt.
För övrigt sÄ har dagen rullat pÄ helt ok. Jag har umgÄtts lite med tvÄ av mina barn samt min svÀrdotter. Och jag har Àven vilat en hel del. Jag kÀnner mig inte helt frisk. Jag kan hÄlla pÄ en stund men mÄste pausa vÀldigt ofta. Jag blir andfÄdd och varm.
Min nya svĂ€rdotter Ă€r ju ifrĂ„n ett annat land sĂ„ idag bestĂ€mde vi att hon skulle fĂ„ smaka pĂ„ det svenskaste av alla svenska matrĂ€tter; TACOS!!🌼 Alla svenska familjers fredagsmys! (ja sĂ„ pĂ„stĂ„s ju att det Ă€r...)
Och gissa vad?! Hon Àlskade det!! Det var det godaste hon Àtit sen hon kom till Sverige.
(Ska man kÀnna sig krÀnkt kanske...?)
Vi hade en mysig taco-kvÀll,jag,Alma,Marcus och min underbara svÀrdotter. Lars bestÀmde sig för att stanna i stugan en natt till.
Jag pratar mer Àn jag brukar nu nÀr huset Àr fullt av hÀrliga ungdomar. Dessutom sÄ talar jag ju vÀldigt mycket engelska. Jag undrar ifall det engelska sprÄket Àr svÄrare att tala Àn det svenska?? För jag upplever att jag sluddrar betydligt mer nÀr jag försöker prata engelska. Och det beror inte enbart pÄ att jag inte alltid hittar rÀtt ord...
Jag bad Alma att vara helt Àrlig mot mig nÀr jag frÄgade ifall det hördes tydligt att jag sluddrar. Och hon svarade "ja".... SÀrskilt nÀr jag talar engelska...
Det finns vissa ljud som Àr svÄrare Àn andra. "S" t.ex. och "P"...jo,P Àr nog det svÄraste. NÀr jag försöker sÀga "p" sÄ fladdrar liksom lÀpparna pÄ mig för jag kan ju inte spÀnna dem.
Numera hör jag sjĂ€lv hur otydligt jag pratar. Men ibland tĂ€nker jag att det kanske lĂ„ter vĂ€rre i mitt huvud... Man kan ju hoppas. 
Det var ju dÀrför jag bad Alma vara helt Àrlig nÀr jag frÄgade vad hon hör.
Jag vill inte att nĂ„n ska försöka slĂ€ta över det faktum att jag talar otydligt. Jag vill att folk Ă€r Ă€rliga mot mig och berĂ€ttar nĂ€r det grötar ihop sig för mycket pĂ„ mig.  
Men visst Ă€r det jobbigt att kanske inte göra mig förstĂ„dd till fullo,.. Jag skĂ€ms och kĂ€nner mig vĂ€rdelös. Men sĂ„lĂ€nge jag mest talar med mĂ€nniskor jag kĂ€nner sĂ„ försöker jag strunta i att det Ă€r pinsamt. Jag orkar inte oroa mig för pinsamheter hela tiden. Hela jag Ă€r ju pinsam!
Nej jag fÄr göra som jag brukar,lÀmna dagens funderingar och bekymmer i just gÄrdagen och hoppas att morgondagen blir lite bÀttre.
Och Gilla LĂ€get!!đŸ‘đŸŒ
Och pĂ„ tal om det sĂ„ Ă€r ju morgondagen redan hĂ€r😊 00:10... Godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela