AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Måleri och matlagning!

Publicerad 2018-11-08 23:25:44 i Allmänt,

Idag har jag egentligen bara gjort EN vettig grej som kan kallas "att göra nytta". Jag har lagat mat. Men jag har gjort det två gånger. Så nog är jag lite bra trots allt!?
Det där med att laga mat...det bara fungerar helt enkelt. Och jag tycker ju att det är så roligt. Jag står och går gärna i köket och pysslar,fixar o donar. Jag mår bra utav det.
Visst,jag blir trött efteråt. Men då kan jag ju bara gå in i rummet bredvid köket och lägga mig i min säng. Oftast så är det ju ändå matdags även för mig när jag lagat mat till familjen. Så det passar så bra.
Det här med att flytta ner sängen till vår mittenvåning är nog en av de allra bästa idéerna jag nånsin fått!! Åtminstone sen jag blev sjuk. Att kunna gå och lägga mig här i sängen närhelst jag känner att jag behöver är så vansinnigt skönt. Vare sig det är en snabb vila på tio minuter eller en lång mat-och vilostund på 2-3 timmar.
Jag tror inte att jag skulle må dåligt av att ligga här i min säng ännu mer. Jag hade gärna gjort det.
Men mitt samvete tillåter inte det. Jag känner mig lat och oduglig när jag ligger i min säng och mår bra. Rädd att mina nära och kära ska bli irriterade för att jag bara latar mig. 
Men de dagar när jag tillåtit mig att ligga här,ja kanske sitta egentligen eftersom jag hissar upp både huvud-och fotändan,det är de dagarna min kropp mår som allra bäst!!
Nu har jag ju dessutom hittat den allra bästa och roligaste sysselsättningen!! 
Att måla med Water Colour Pencils!!
Det funkar ju t.o.m att halvligga i sängen och rulla in det ställbara bordet framför mig. Då,ja just DÅ!! är det härligt att leva!!
T.o.m attlevamedibm!!

(null)

Nu är jag inne på tredje versionen av denna bilden!! Förhoppningsvis blir jag nöjd med denna. Till min hjälp har jag haft mina nya water colour pencils och penslar plus lite vatten. Och resultatet blev bättre än det var när jag endast målade med akvarellfärg. Kanske känner jag mig nöjd med denna snart. Och när jag känner mig färdig med den ska jag rama in den och ge den till min dotter Ebba som är kock och hennes nyblivna sambo som är dessertkock.
Bilden är tillägnad dem💞

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela