AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det kÀnns att leva med en obotlig sjukdom.

Min vĂ„rdcentral💖

Publicerad 2018-05-16 11:21:04 i AllmÀnt,

Ja det Ă€r fantastiskt att bemötas av den hjĂ€lpsamhet,förstĂ„else och sympati som de visar mig pĂ„ min vĂ„rdcentral hĂ€r i Anderstorp. Visst har jag en fördel av att vara sĂ„pass sjuk sĂ„ att jag rĂ€nner dĂ€r i tid och otid periodvis. Men de kĂ€nner mig. De vet vilka problem jag har. (jag slipper dra samma visa om o om igen...och sen svara pĂ„ massa frĂ„gor som de blir nyfikna pĂ„!) Och de vill hjĂ€lpa mig. 
Nu Ă„kte jag ju ner utan att ringa först. Men det var inga problem. Bara man accepterar att man fĂ„r vĂ€nta lite. 
DÀr jobbar tvÄ sköterskor som bÄda Àr fantastiska!! Jag tycker sÄ mycket om dem!! Hon som jobbade idag (den andra var inte dÀr) tog hand om mig pÄ allra bÀsta sÀtt!
För det första sĂ„ tyckte hon att det var vĂ€ldigt konstigt att de pĂ„ vĂ„rdcentralen skulle bestĂ€lla hem mina knappar. Det brukar de aldrig göra,det gör kirurgen sa hon. Även om det Ă€r till vĂ„rdcentralen jag ska gĂ„ och byta den... Men nĂ€r hon fick se slangen utan lĂ„s blev hon nĂ€stan irriterad. Hon tyckte det var mycket konstigt att de satt dit en sĂ„n. Men hon verkar ha lösningar pĂ„ allt! Är pĂ„hittig och ser möjligheter istĂ€llet för problem. "Äsch det hĂ€r löser vi!!" sa hon och hĂ€mtade en nĂ€ve klĂ€mmor!! Typ plastpĂ„sklĂ€mmor ni vet. Lite annorlunda bara (en vanlig sĂ„n man har hemma funkar inte sa hon)

(null)

Sen satte hon dit den pĂ„ slangen och VIPS!! sĂ„ funkade den som den gamla ungefĂ€r!đŸ‘đŸŒ

(null)

HÀrligt nÀr det funkar!!
Sen Äkte jag hem för att Àta. Gick upp och la mig i min sÀng eftersom jag gett mig ivÀg mellan mÄl 1 och 2,sondmatspÄsen satt kvar i pumpen bredvid min sÀng.
Strax dÀrpÄ kom Mimmi. Min kontakt pÄ kommunen som fixar hjÀlpmedel Ät mig. Jag hade helt glömt detta pga allt strul... Jag ringde Lars och bad honom komma hem och vara med ocksÄ.
Vi skulle kolla var vi ska ha min elrullstol. Ska den förvaras i garaget? Eller kanske pÄ altanen? Var Àr det smidigast? Behövs det byggas om nÄnstans?
Vi gick runt och kollade och kom fram till att det blir jÀttebra att förvara den i garaget. DÀr finns en vanlig dörr som den gÄr in igenom. DÀr finns eluttag för att ladda den. Det behövs bara en liten liten uppbyggnad sÄ att jag kan köra den rÀtt in,utan trösklar och annat krÄngel. Skönt!
Men sÄ sÄg ju Mimmi hur vÄr trapp ser ut...
Hon sĂ„g mig gĂ„ nerför trappan frĂ„n övervĂ„ningen till mittenvĂ„ningen. Utan rĂ€cke... 

(null)

Hon blev jÀttenervös!!
Hon vill inte se mig gĂ„ i den trappan mer!! Den Ă€r ju livsfarlig för en som Ă€r frisk tyckte honâ˜ș
Och faktum Àr att den ju t.o.m blivit svÄr att gÄ nerför nu pÄ sistone... Jag Àr sjÀlv rÀdd.
SĂ„ nu ska hon skriva ett intyg pĂ„ att jag MÅSTE ha en trapphiss!!
Sen gick vi igenom en del annat hÀr i huset. Det kÀnns bÀttre nu Àn det gjorde förra gÄngen nÀr mannen som hade hand om det kom med sina idiotiska förslag om att sÀtta upp vÀggar i tv-rummet och mÀrkliga lösningar med duschen och allt vad det var... SÄ jag har nog lite spÀnnande förÀndringar att se fram emot i sommar...eller till hösten.
Men först vÀntar min elrullstol!! Scooter!
Jag lÀngtar!!!!

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela