AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Matprat!

Publicerad 2018-03-23 23:22:58 i Allmänt,

Så har ännu en vecka gått... På gott och ont. Eftersom jag längtar efter våren så innerligt så är det ju bra om tiden går fort. 
På förmiddagen idag stack jag ut och gjorde lite olika ärenden. Förmiddagen är ju oftast min "bästa" tid på dygnet. Men nu när jag varit krasslig har jag inte haft nån "bra" tid på dygnet. 
Jag tror och hoppas att det vänt nu. Jag har ju fått några dippar och känner mig inte frisk än. Men jag är ju åtminstone lite piggare,jag orkar mer och jag har inte kräkts på några dar! Slemmet i halsen har lugnat ner sig.
Men Lars verkar ha fått precis samma nu! Han beskriver hur det känns och jag känner igen det. Då förstår han hur jävligt det varit för mig som har svårt att svälja i vanliga fall....
Jag lagade hemmagjorda hamburgare till Lars ikväll. Med egengjord dressing,lök,ost och tomat... Jag blev så enormt sugen på att vräka i mig en hamburgare! Jag provsmakade en liten bit och den var jättegod!!! Men jag fick ju spotta ut biten efter en stund,vågade inte svälja den. Men lite slank nog ner☺️salt och gott!! Fattar inte folk som är sötsugna jämt och ständigt! Det är ju saltet som är det goda!! En välkryddad och salt köttbit (eller hemmagjord hamburgare!) är ju så gott!! Längtar efter sånt ibland. Nåt rejält!! 
Inga mesiga sötsaker!!
Nu när jag äter så väldigt lite så har jag ju förlorat lite smaklökar verkar det som. Det finns mycket som inte smakar gott längre. Allt sött har blivit vidrigt sött!! Jag äcklas av det söta. T.ex smaksatt bubbelvatten! Råkade ju köpa en sån för ett tag sen men kunde inte dricka det. Det var alldeles för sött.
Men visst saknar jag att äta...
Samtidigt som jag älskar min PEG!!
Nähä!! Nu är det dags att släcka. Lyssna på en bok...men kan ni tänka er??! Jag har fått nog av svenska,kvinnliga deckarförfattare vars böcker är uppbyggda på exakt samma sätt! De börjar bli alldeles för förutsägbara. Jag orkar inte lyssna på en sån till på länge nu!!
Så vad ska jag lyssna på??!
I min "bokhylla" under Storytel har jag Gösta Berlings saga. Den tar jag till ibland när jag tröttnar på de här deckarna. Men den är ganska dryg... Och ibland blir jag sugen på en biografi. Nåt verkligt. Typ dokumentär...
Häromkvällen hittade jag en spännande bok; "Konspiration Palme" av Gunnar Wall. Mordet på Olof Palme skedde när jag nyss fyllt 20. Det fanns två kanaler på Tvn och detta pumpades ut hela tiden. Klart det var spännande och otäckt på samma gång! 
När det sen aldrig blev riktigt löst så kom ju alla dessa konspirationsteorier! Och jag är lite fascinerad av såna☺️ 
Så när den här boken kom upp som förslag när jag surfade runt lite blev jag sugen på att lyssna för att skapa mig en uppfattning. 
Den är lite seg men ändå intressant.
Den duger att somna till nu😴
Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela