AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Kontroll!

Publicerad 2018-02-09 08:04:33 i Allmänt,

Den här veckan i stugan har varit bra för mig. För det första så har mina muskler fått den vila de förtjänar. Jag har inte ansträngt dem på fel sätt eller för mycket. Bara det här med att slippa gå i trappor är ju fantastiskt. Att det påverkar så mycket!! Det är otroligt! 
Och att vila såhär mycket är tydligen bra trots allt. Det var längesen jag kände mig såhär avslappnad och så fri ifrån smärta. Inte för att smärtan är nåt stort problem egentligen men nu när jag sluppit den så blir det väldigt påtagligt. 
Men det som känns allra bäst är att jag stått emot alla frestelser att kolla i mobilen!! Detta eviga slentriansurfande på sociala medier! För tyvärr måste jag erkänna att jag är mer eller mindre beroende av det. Eller "var" rättare sagt! Jag har vant mig av vid det. Jag har stålsatt mig och låtit mobilen ligga på bordet när jag satt mig tillrätta i soffan och ätit. I vanliga fall så plockar jag upp den så fort jag sätter mig! Dels för att jag alltid skriver upp vilken tid jag äter (kontrollbehov!) men sen surfar jag oftast runt på Facebook och instagram,Aftonbladet och Expressen. Kollar läget lite. Så att jag inte missar nåt.
Vad nu det skulle va???!
Men eftersom vi ännu inte fått in fiber i stugan så försöker jag hålla mig ifrån allt slösurfande. Och det har verkligen varit bra för mig!!
Dels känns det skönt att inte behöva kolla läget hela tiden men det är även skönt för kroppen. Både nacken och mina armar,särskilt överarmarna,tackar mig för att de sluppit ansträngningen. Jag har inte alls lika ont som jag brukar!! Och nacken som varit ett bekymmer så länge gör nästan bara ont när jag lutar mig mot den för länge.
Andra saker jag kommit fram till är att jag inte behöver så mycket prylar som jag tror att jag måste ha. Jag behöver inte ha en massa kläder,när ska jag använda alla kläder jag har?
Jag får lust att rensa ut allt jag inte använder därhemma,kläder,prydnadssaker och andra prylar som man köpt för att det är fint eller passar in. Tänk om man kunde rensa ut allt onödigt och bara spara det man verkligen använder! 
Sånt har jag funderat på här i min ensamhet.
Så nog har denna veckan varit bra för mig.
På många sätt!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela