AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Besök på vårdcentralen bl.a.

Publicerad 2018-12-11 22:53:46 i Allmänt,

Idag har lugnet lagt sig över vårt hus... 
Men först tog jag med mig min kära svärdotter till vårdcentralen för att byta knapp och ta en spruta. Hon tycker det är trevligt och intressant att följa med mig ut på såna där vardagliga saker. Ett bra sätt för henne att se hur saker och ting fungerar i vårt land. Det skiljer sig en hel del ifrån hennes hemland. Och vår förhoppning är ju att hon ska kunna bosätta sig här så småningom.
Vi hoppas ju fortfarande på att det ska lösa sig för vårt kära par som funnit varandra trots det stora avståndet mellan deras hemländer. Men om inget drastiskt och väldigt positivt händer inom en vecka nu så måste hon lämna oss...
Alla tror ju att eftersom hon är gift med vår son som är svensk så får hon automatiskt stanna här. Men så fungerar det inte längre...
Nåja,det blev en parentes.
Det var mycket folk i väntrummet på vårdcentralen. Och det enda jag tänkte på där och då var att jag måste tvätta händerna noga när jag lämnar detta ställe!! Är ju livrädd för att åka på nån besvärlig sjukdom,som en rejäl förkylning eller magsjuka t.ex...
Inne hos sköterskan byttes min gamla knapp mot en ny och fräsch. Idag bedövade hon faktiskt lite innan hon drog ut den gamla och satte i den nya.
Men jag måste säga att det gör verkligen inte ont. Det värsta är ljudet. Det säger "PLUPP!" när den dras ut ur hålet. Sen hörs det hur det gojsar och slaskar liksom när hon tvättar kring hålet. Det är ju vidöppet just då och det kluckar där inifrån magen🤮Urk!
Men den nya knappen kom på plats utan problem.
Sen skulle jag ta en spruta mot lunginflammation. Den tog hon i armen. Det gjorde rätt ont när hon liksom högg in med nålen i min överarm. När sen vaccinet sprutades in i armen spände det och sved.
Men det gick givetvis över efter ett tag.
Ikväll har jag haft ont i min överarm. Jag tänkte att jag nog legat konstigt med armen,att den kanske sov eller nåt. Det ömmade och spände i den. Och det tog flera timmar innan poletten föll ner!!
Såklart beror det onda på sprutan!!
Det har jag ju hört om.
Även idag diskuterades influensasprutan. Min sköterska tycker det låter konstigt att de inte vill ta den pga min äggallergi. Det finns de som är mer allergiska än mig som tagit den. De tar den dock på sjukhuset,på typ infektionsmottagningen,och så får man stanna kvar där några timmar för att kolla upp reaktionen. OM man får nån reaktion så finns det "motgift" där.
Men som jag skrev häromsistens; jag orkar inte hålla på med detta längre! Jag önskar bara att alla mina läkare kunde ta ett snack sinsemellan och därifrån bestämma sig för EN sak,dvs det som är bäst för just MIG! 
Jag som har IBM,LAM och är allergisk mot ägg! Det borde väl finnas ?NÅN? mer som har just den kombination. Nån som kan berätta för mig (och mina läkare) om hur de upplevt det.
För om jag förstår saken rätt så vill ingen ta på sig ansvaret. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela