AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Planering.

Publicerad 2017-08-20 22:05:45 i Allmänt,

Jaha...nu har hon verkligen lämnat oss... På riktigt denna gången. Förra veckan var ju bara en liten försmak...men idag flyttades alla kläder och sånt upp. Och imorgon börjar hon sitt nya studentliv på högskolan i Jönköping.

Vi fällde några tårar när vi sa hejdå. Men mest är jag ändå glad. Så glad för hennes skull. Min lilla lilla dotter...💗
Nu är det bara jag och Lars. Och Bella... 
i detta stora hus...det blir tomt...
Dagen,och helgen,har varit extremt lugn. Jag har inte gjort många knop. Har inte orkat. Har känt mig trött och lite hängig. Haft en del bekymmer med muskler som inte riktigt orkat...haft ont och mått lite sisådär. Därför har jag lagt mig extra tidigt ikväll. Jag vill bli pigg. Få tillbaka lite energi och göra lite nytta. 
Jag satt och skrev ett schema innan ikväll. Ett veckoschema där jag planerade vad jag ska göra varje dag. Det är inget fullspäckat schema-ooo nej!! Men ändå en planering för i vilken ordning jag ska göra saker och ting. Jag är nog lite knäpp. Jag är fullt medveten om det. Men jag gillar ju planering och ordning o reda. Och att ha kontroll!! Då orkar jag mer än om jag gör lite som det faller sig. 
Och jag har ganska bra koll på hur mycket jag pallar med under en dag (hm,det stämmer kanske inte riktigt när jag tänker efter☺️) Men om jag följer mitt schema,och definitivt inte gör mer än jag planerat,så brukar det bli bra!! När jag planerar så tänker jag verkligen efter så att mina aktiviteter passar ihop,passar att göra efter varann och sånt. Jag vet ju att jag inte orkar hålla igång så länge åt gången,då är det bra att ha nåt lugnare att varva med.
Detta låter säkert alldeles flummigt och snurrigt i andras öron,men det funkar bra för mig och det är väl det viktigaste trots allt. Och om jag följer mitt schema så känner jag mig duktig och nöjd med mig själv. Och då mår jag bättre psykiskt. Blir gladare och säkert lättare att leva med. 
Så om allt hänger på ifall jag har ett schema eller inte så är det väl bäst om jag satsar på planering!!?👍🏼
Jag gick tillbaka i min blogg och läste lite ifrån augusti förra året,2016. Jag hade nog förträngt hur jobbigt det var då... Jag hade ju bältros!! Fy för f-- vad ont det gjorde!! För att inte tala om klådan! Och allt detta samtidigt som jag bytte ut min slang på magen mot min älskade knapp!! Jag fick ju ont utav det också.... hade t.o.m svårt att avgöra vad som var smärta utav slangbytet och vad som var smärta utav bältrosen. Usch,det var verkligen inte roligt.
Och på tal om knappen. Idag var det återigen alldeles blodigt och varigt kring den. Mitt linne var alldeles rött mitt på magen. Men jag har tvättat där och satt dit en sån där grön,bakteriedödande,gasbinda runtomkring. Så imorgon är det nog bra igen.
Hoppas jag.
Men nu ska jag släcka och sova. Trots att klockan bara är 22. Längtar efter sömnen...😴 Godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela