AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Trött. Pigg. Lite mittemellan...

Publicerad 2016-01-29 23:10:43 i Allmänt,

I morse ringde de från röntgen i Värnamo. (Jag ska dit och röntga mina lungor på tisdag.) De undrade om jag varit och tagit proverna jag fått i uppdrag att göra😱oooops!!! den lilla gula lappen som satt bakom kallelsen har jag visst missat😊
Så jag slängde på mig kläder och åkte ner och fixade det. Väntrummet var fullsatt så det tog sin lilla tid😬
Men till slut tog de några rör med blod! Åååå vad jag hatar det!! Jag tycker det är så himla obehagligt! Usch.
Anledningen till att de ska röntga lungorna är väl en uppföljning på det som hände i samband med att jag opererade in peggen. Då upptäckte de ju nån skit i mina lungor som de ville ha koll på. Men antagligen så var det nog nåt jag svalt fel då när jag satte all mat i halsen. Så förhoppningsvis är det ju inga konstigheter.
Jag har lyckats få tid för Mammografi på tisdag också! I Värnamo!! Så det blir en heldag på sjukhuset på tisdag. Rätt skönt ändå att slippa köra dit två gånger! Eftersom det är lite jobbigt för mig att köra bil för länge. Mitt högra ben,det svaga,orkar inte riktigt hålla på att gasa under för lång tid. Musklerna i låret blir väldigt trötta och liksom darriga.
Måste väl nämna lite om min trötthet och mina svårigheter att vila,sova,koppla av... Det känns inte som nån "vanlig" trötthet. När jag blir trött så blir jag så konstigt trött. Jag måste gäspa hela tiden. Jag vill helst bara blunda och lägga ner huvudet mjukt. Men jag försöker att inte vila så himla mycket på t.ex dagarna. Då får jag antagligen ännu svårare att sova på nätterna.
Jag har ju ändå lite mer energi när jag väl sätter igång med nåt arbete,projekt,än jag hade innan jag fick min pegg.
Så jag är alltså BÅDE piggare ,har mer energi och lust,samtidigt som jag är så fruktansvärt trött,gäspig och nästan håglös ibland...
Visst låter det knäppt?? Och galet!!
Men så är det i alla fall,..
Som vanligt får jag väl försöka vänja mig och "gilla läget"!!
Nu hoppas jag så innerligt att jag ska få sova gott i några timmar instt💤💤

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela