AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Knappbyte.

Publicerad 2018-10-02 23:04:52 i Allmänt,

Jag hade tid på vårdcentralen idag. Tyvärr måste jag åka till Gislaveds vårdcentral eftersom det är personalbrist här på Anderstorps vårdcentral. Tråkigt tycker jag. Jag försökte ringa vårdcentralen igår,ville fråga ifall de kunde ta sig en titt i min mun samt på mina kliande utslag när jag ändå var där. Visserligen varnade telefonsvararen för att de inte kunde lova att de ringer upp just den tiden de säger. De sa att de skulle ringa upp mig ungefär klockan tre... Men när klockan passerat fem förstod jag ju att de inte skulle ringa.
Hursomhelst så kom jag till vårdcentralen i god tid. Men blev återigen förvånad... Till en vårdcentral finns det TVÅ handikappsparkeringar!! Om det är nånstans det parkerar många bilar med parkeringstillstånd ofta så är det väl på en vårdcentral???
Men jag hade tur ändå. Hittade en parkering i en ytterkant så jag kunde öppna upp dörren så långt som jag behöver för att ta mig ut. (har förresten fått om möjligt ännu svårare att ta mig ut ur bilen på sistone....)
Inne hos sköterskan som skulle byta knapp fanns det två andra sköterskor som skulle "titta på". Jag fick för mig att de skulle lära sig detta.
Jag känner ju ett visst obehag innan jag ska byta knappen... Har den hemska upplevelsen i Spanien kvar i mitt minne😱 
(när hela knappen PLUS den lilla ballongen som håller knappen på plats flög ut ur min mage...😱och där låg jag med ett hål i magen! Kände mig skottskadad!!)
Men faktum är att det är verkligen inte otäckt eller nånting!! Det känns knappt. Det hörs ett litet "plopp" när den gamla knappen tas ut ur magen Det är allt.
När knappen var bytt och kontrollerad så frågade jag ifall de ville titta i min mun för att se ifall de kunde avgöra vad det är som svider och gör så ont...
De behövde bara kasta några blickar,skrapa lite på tungan så visste de att det är svamp. Tyvärr är det ju inga kantareller vi talar om här!!
Jag visade även mina kliande utslag. De tre i pannan har jag kliat sönder! Men jag har ju några på axlarna och de har krupit nedåt nu. Har t.o.m lite kring midjan så tanken på bältros igen har smugit sig på emellanåt. Jag frågade vad de trodde det kunde vara... De var osäkra. Jag undrade om det kunde vara bältros... "nej nej!! De utslagen sitter bara på ena halvan av kroppen!!" Jag försökte protestera för på mig har de ju suttit kring midjan varje gång. Men de var helt säkra.
Däremot trodde de att det var symtom på att jag har nån skit i kroppen,att jag är så nedsatt och mottaglig för alla bassilusker nu. De rekomenderar vatten och vila... (som alltid) 
Men jag fick några droppar utskrivna,jag ska ta 1 ml 4 ggr/dag i min mun,gurgla runt så länge jag kan och det ska hjälpa mot svampen i min mun.
Jag googlade lite här hemma sen. Jag vet. Man ska inte... Men jag kan verkligen inte låta bli.
Att få svamp i munnen verkar inte ovanligt. Särskilt inte om man lider av muntorrhet. Vilket jag gör när jag har plåstret på... Ett nedsatt immunförsvar är också en vanlig orsak till svamp. Och det kan jag också känna igen mig i. 
Så hur äckligt det än låter så har jag lyckats få svamp uppepå all annan skit oxå. 
Jippi☹️
Eftermiddagen tillbringade jag i min säng. Kände mig utslagen,trött,lite nedstämd och allmänt missnöjd med livet. 
Jaja...det var en "sån" dag idag...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela