AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Ännu en lat dag!

Publicerad 2018-10-28 22:44:37 i Allmänt,

Ja inte har jag gjort många knop idag heller! Usch,det är nästan pinsamt... Men förbaskat skönt! Mina muskler mår rätt ok när de får vila såhär mycket.
Men jag har lagat mat. Och jag blev väldigt nöjd med den måste jag säga. Jag brynte hela kycklingfiléer i smör,salt o peppar. La dem i en stekpåse (älskar stekpåsar!! Förstår inte varför det är så "ute"??? Oerhört praktiskt!! Jag lagar alltid julskinkan i stekpåse. Perfekt!)
Fyllde på med en gojs av olja,dragon,dijonsenap och lime. Sen fick det stå inne i ugnen på 100 grader länge länge. Utav gojset gjorde jag sås och till det kokade jag pasta. Det blev uppskattat! Kycklingen var visst väldigt saftig och god. Kul!! 
Ibland önskar jag att jag kunde äta...
Utöver det så har jag ritat. För att jag kan och vill! Och för att det är så otroligt roligt och jag blir så avslappnad och lugn utav det. Det är som terapi... Jag bara älskar det!
Vi har tyvärr fått konstatera att min ställbara säng är tokdöd i huvudändan!! Det finns inger liv kvar i den alls. När Lars och Marcus lyfte upp den och kollade så var nån plastbit sprucken och allt var bara kört... 
Jag är så arg på mig själv!!
Men jag har haft en backup-plan i bakhuvudet. 
När jag blev sjuk fick jag besök av en kvinna ifrån kommunen som erbjöd mig diverse hjälpmedel. (det är tack vare henne jag har fått min kära tRULLsa💖)
Jag fick bl.a en mackapär att sätta under bäddmadrassen,den kopplar man sen till ett eluttag och vips så har man en höjbar huvudända på sin säng. Åtminstone i light-modell.
Idag hämtades den ner ifrån garderoben dit jag förpassade den när vi fick hem den sköna madrassen. Vilken tur att jag aldrig lämnat tillbaka den!! För nu passade den faktiskt till den trasiga madrassen. Jippi!
Så nu har jag återigen en höj-och sänkbar säng - i båda ändarna!! 
Dock två olika dosor att sköta dem med - en till huvudändan och en till fotändan! Hoppas nu bara att min trötta hjärna har koll på vilken som tillhör vad när jag vaknar tidigt en morgon...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela