AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Kuffat peggen!

Publicerad 2018-07-27 12:07:41 i Allmänt,

Ja nu har jag varit på vårdcentralen och kuffat om min PEG. Idag hittade jag dit😉 Men det roliga var att sköterskan som var så go o trevlig hade glömt att skriva in mig idag. Jag hade ju fått en lapp med mig men jag var inte inlagd i systemet. Men hon kuffade om den ändå och vi skojade om att nu står det 1-1. Hon tyckte det såg väldigt bra ut,det hade inte ändrats nånting sen sist så hon tror inte att jag ska behöva gå så ofta som en gång i veckan sen. Men vi ska kolla om en vecka igen. 
Hon tyckte att det var lite för mycket svallkött i hålet,det kan ju vara en orsak till att det läcker så mycket äckelpäckel. Så hon lapiserade också. Dvs man tar en lång men väldigt smal sticka med nånting bränt i toppen,ser ut som en smal tändsticka ungefär. Med den petar man i hålet och bränner bort det där svallköttet... Låter läskigare än vad det är. 
Vi pratade om ifall jag skulle klara av att kuffa själv. Men jag är inte så säker på att jag fixar det med min svaga hand. Jag har ju ingen kraft till att vare sig hålla i nåt eller hålla emot som stöd. Men kanske skulle nån i min närhet kunna lära sig..? Det verkar ju inte särskilt svårt. Man tar en liten spruta,sätter den mot ett slags hål på knappen och drar ut 5 ml vatten ur ballongen där innanför. Sen fyller man på med 5 ml nytt destillerat vatten. Sen är det klart! Det borde vi väl klara av själva??
Så nästa gång,på torsdag,ska Lars och kanske även Alma följa med och lära sig. Vi hade ju tänkt vänta tills vi kom hem till vår vanliga vårdcentral men jag vet inte när jag kommer att åka hem nästa gång. Har ingen längtan hem över huvud taget!! Lars börjar jobba v 32 men Alma ska ju jobba ett tag till. Och så länge hon är kvar så stannar jag också! För vad ska jag göra hemma!??! När jag mår så bra här?!
När jag var klar på vårdcentralen åkte jag till Ica Maxi och handlade så vi klarar oss ett tag. Älskar att storhandla!! Det är så skönt att ha allt man behöver hemma. Slippa ge sig iväg var o varannan dag. Usch... Jag är en sån som skriver listor,har alltid en lapp liggande i köket där jag skriver upp allt som börjae ta slut eller sånt som jag kommer på att jag vill ha. Sen försöker jag handla två gånger i veckan; en gång till helgen och en gång inför veckan. Fast nuförtiden behöver jag ju inte handla som jag gjorde när hela huset var fullt av ungar och Lars skulle ha lunchlåda varje dag. Men jag tycker om att följa den rutinen ändå.
På Ica Maxi parkerar jag alltid på samma ställe; en handikappsparkering nära de grå kundvagnarna. Sen går jag in med vagnen,oftast den av mindre modell dvs inte så djup. De stora vagnarna orkar jag oftast inte styra... Trots att jag "storhandlar" så räcker det med den mindre vagnen.
Ofta har jag några tomflaskor med mig som jag pantar. Skänker pantpengarna till välgörenhet. Rädda Barnen får pengarna från Ica Maxis returstation.
Sen hämtar jag en sån där mackapär som man självscannar med. Packar varorna i kassarna jag haft pantflaskorna i. Känner mig ganska nöjd med det. Jag gör inte så mycket för miljön men jag försöker göra nåt...
Idag behövde jag handla en del grejer utöver det där vanliga,mat och sånt. Därför gick jag därinne och strosade en bra stund. Det var skönt.
Väl hemma packade jag snabbt in varorna och sen slängde jag mig här i sängen och nu ligger jag här och äter. Lite skakis...mår lite illa...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela