AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Sängliggande

Publicerad 2019-01-02 22:20:09 i Allmänt,

Idag har jag inte lämnat min säng så mycket. Jag har inte orkat. Min älskade sambo har fått vara både läkare och skötare. Det är mycket att fixa med när det gäller alla mina mediciner nu.
Jag har inte riktigt full kontroll själv,men har lämnat över det till "Dr Lars".
Jag ska Tamiflu 2 ggr/dag (tror jag) Detsamma gäller penicillinet. Så ska jag ha nåt cortison plus att jag ska andas in nånting typ astmamedicin.
Som sagt; jag har ingen koll. Jag behöver inte ha koll. För jag har världens bästa gubbe❤️
Han fixar och han donar. Han åker t.o.m hem från jobbet för att hjälpa mig.
Han är fantastisk🥰
Hostan är ett stort bekymmer. Jag orkar ju inte ta i ordentligt,det innebär att jag inte kan hosta ur ordentligt. Det är hela tiden lite kvar som jag inte orkar hosta upp. Sen byggs det på allteftersom....
Men om jag bara håller mig lugn,helst ska jag ligga helt still och vara tyst. Då slipper jag hosta så mycket och ofta.
Idag har jag gjort precis så. Jag har legat i min säng,lyssnat på en bok och haft mitt block liggande på mitt bord framför mig. När jag har orkat så har jag ritat lite. Men däremellan har jag sovit också.
Jag påbörjade en sån där färgglad bild med helt meningslösa former häromdan. Den blev jag klar med här ikväll.

(null)

Den innehåller inget hemligt. Så det är ingen idé ni börjar leta😉
Det kändes skönt att jag orkade måla lite idag. Jag får ett litet litet hopp om att det nog ska bli bättre. Inte imorgon eller i övermorgon... Men snart.
Tills dess får jag ligga här i min säng. Och faktum är att jag har inte så ont av det. Jag tycker det känns helt ok att ligga här. Och det beror nog mycket på att jag är såpass dålig så att vara aktiv istället är inte ett alternativ.
Jag stannar i sängen ett tag till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela