AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Orkar inte vara sjuk mer!!!

Publicerad 2019-01-01 12:33:12 i Allmänt,

Jag står nästan inte ut mer nu. Jag ser ingen bättring på vägen framför mig... Det bara fortsätter och fortsätter...
Nu har hostan kommit. Och den är grym! I mitt bröst rosslar det och har sig. Det är faktiskt lite otäckt. Jag är rädd för vad som kan hända ifall jag inte orkar hosta upp mer slem.
Men en positiv grej är att febern börjat ge med sig. Hade 36,9 när jag vaknade så det var ju väldigt nära min normaltemp (36,4)
Jag försökte sitta i soffan en stund,som omväxling till sängen. Men insåg att jag mår betydligt bättre i min säng. Så nu när jag skulle äta la jag mig i sängen igen.
Huvudvärken är grym. Och inte blir den bättre under en hostattack direkt.
Jag har även väldigt ont mellan skulderbladen. Det är som att nånting innanför trycker på. Kan inte förklara hur... Tänker lite på lungorna,men jag är ju vaccinerad mot lunginflammation. Kanske är det LAM som spökar...
Illamåendet vill inte heller ge med sig. Jag har en ständig malande oro i magen,ibland kryper äcklig magsaft upp genom strupen🤮
Nu har jag haft en hostattack. Rosslet är hemskt. Det gurglar sig i strupen. Men jag får ju inte upp så mycket som jag vill. Jag vill ju rensa hela halsen så den blir ren och slät igen. Där vatten och saliv lätt kan glida ner.
Jag önskar att jag kunde få en riktigt stark och effektfull hostmedicin. Problemet är bara (säger mina läkare) att hostmedicin bedövar lite och då kanske det påverkar de redan dåliga musklerna i strupen... Så ingen vill ta ansvaret att skriva ut nån dundermedicin till mig.
Det är besvärligt att ha dubbla diagnoser. Det verkar svårt att hitta lindrig för nån av dem som inte påverkar den andra diagnosen negativt...
Idag är det återigen en sån dag då jag lätt skulle kunna stanna i min säng hela dan och inte göra ett skit!
Det är bara samvetet som hindrar mig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela