AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Go’morron!

Publicerad 2019-01-07 06:25:25 i Allmänt,

Jag orkade inte skriva nånting igårkväll. Jag la mig ändå ganska tidigt. Fast jag hade egentligen inget särskilt att skriva om heller. Söndagen var lugn och ganska skön. Jag gjorde inte mer än nödvändigt. Men jag kände mig ändå inte helt förslappad.
Influensan är på övergående. Men jag är inte helt frisk än. Det har varit en pärs! Usch!! 
Hostan har varit värst. Och den är inte helt över än. Jag får fortfarande riktigt jobbiga hostattacker. Jag orkar ju liksom inte hosta klart,det är hela tiden lite som blir kvar... Och det rosslar och skramlar i mitt bröst.
Jag tillbringade åtskilliga timmar i soffan igår. Lars kollade på det som jag tycker är det tråkigaste som finns: Vinterstudion. Men en sak som är bra med det är att jag kan ligga där i soffan och rita istället. Jag bryr mig inte ett dugg om vad som händer på Tvn men det är ändå skönt att vara just där,låta ljudet från Tvn susa omkring mig och ha sällskap av min gubbe. Och så ritar jag.... Denna syssla som ger mig så otroligt mycket i form av avslappning,avkoppling,glädje och lugn. Jag blir som besatt! Jag kan inte sluta! Jag bara måste fortsätta....
Igår blev jag klar med den här;

(null)

Den är ritad med färgade blyertspennor på ett A4-papper. Och jag har flätat in min lilla specialare i alla konstigheter. 
Att måla dessa meningslösa bilder är ju verkligen helt onödigt! De är bara ett sammelsurium av kladdade figurer. Ja,knappt några figurer ens.... Det finns ingenting att göra med dem. Det är knappast nånting man ramar in och hänger på väggen. Jag publicerar dem på mitt nya instagramkonto; ursulaskonstigheter. Jag vet inte varför egentligen?! Vad får jag ut av det?! Det är nästan lite pinsamt att visa dem. Varje gång jag lagt ut en ny så känner jag; "hjälp! Vad har jag gjort?! Vem tror jag att jag är?!"
Ändå så får jag en liten kick när notisen om att någon gillat min bild kommer upp...
Dubbla känslor....
Jag längtar efter att jag ska känna mig mer frisk. Jag vill göra lite nytta här hemma. Jag vill städa ut julen ordentligt. Jag vill få det rent och fint. Men just nu orkar jag inte riktigt. Jag har plockat undan en hel del men inte orkat städa. Våra nya husdjur dansar runt runt... (dammråttorna!)
Hur härligt det än är med långledighet,helgdagar och sånt så är det ändå vardagen som är den tid som jag känner att jag gillar på nåt konstigt sätt... Det beror nog på att jag gillar struktur. Ordning och reda. Att ha tråkigt.
Nu är det första veckan med tråkig vardag utan min kära svärdotter.... Det känns tomt. Jag saknar henne... 
Jag har ju sagt att fr.o.m nu så ska jag inte laga lunch till mina grabbar. De får lösa det själva... Jag vet inte om jag kan infria det löftet. Det känns taskigt att inte laga mat till dem... 
Men nog skulle det vara ganska skönt att få hela dagen "fri"......
Nähä,nu kommer snart "syster Lars" och ger mig dagens första cocktail!! Han blandar medicin som värsta apotekaren! Sen fyller han  en spruta med dundermedicin som jag sprutar i mig och blir allt friskare ifrån influensa!!👍🏼

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela