AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det kÀnns att leva med en obotlig sjukdom.

Utanför min comfortzon😬

Publicerad 2018-09-07 12:36:49 i AllmÀnt,

Oooooh...jag har gjort nÄnting lÀskigt.., NÄnting jag sÀllan,eller aldrig egentligen,gör...
Jag har framfört ett klagomĂ„l. Face to face!! Shit va obehagligt! Men Ă€ndĂ„ kĂ€nns det skönt nu efterĂ„t...
Jag tar det frÄn början:
Jag gav mig ut pÄ samhÀllet nu pÄ förmiddagen. Jag kastade skrÀp i Ätervinningen. Och jag Äkte till Ica för att panta och handla litegrann. Utanför Ica finns det tre handikappsparkeringar. TvÄ stycken vid den stora parkeringen och en precis vid ingÄngen. Jag ska rita en skiss för att förklara.
Om man parkerar pĂ„ nĂ„n av dem pĂ„ den stora parkeringen Ă€r det en bit att gĂ„. Man mĂ„ste korsa en vĂ€g samt en trottoar. Och för att ta sig in i butiken dĂ€rifrĂ„n mĂ„ste man gĂ„ uppför tvĂ„ trappsteg. Det finns en ramp in men dĂ„ mĂ„ste man gĂ„ runt den först för att kunna ta sig upp pĂ„ den. Vilket Ă€r det alternativet jag mĂ„ste vĂ€lja ifall jag parkerar pĂ„ nĂ„n av just de bĂ„da platserna. Visst,det Ă€r vĂ€l inga problem förutom att jag mĂ„ste gĂ„ onödigt lĂ„ngt och dĂ„ mĂ„ste jag verkligen ha kryckan med mig och lĂ€gga den i vagnen sen. För att gĂ„ uppför de bĂ„da trappstegen Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt för mig. Mest pga min osĂ€kerhet kanske...
Men sĂ„ finns ju den handikappsparkeringen precis utanför ingĂ„ngen. Den Ă€r dock inte utmĂ€rkt med skylt utan endast en symbol ritad pĂ„ backen. Men den Ă€r i stort sett bortnött... Om jag stĂ€ller mig dĂ€r mĂ„ste jag stĂ€lla mig sĂ„ lĂ„ngt Ă„t höger som möjligt eftersom jag mĂ„ste kunna Ă¶ppna upp min dörr sĂ„ lĂ„ngt för att kunna dra mig ut. PĂ„ den vĂ€nstra sidan stĂ„r det dock nĂ„gra jĂ€rnstolpar...och jag vill inte slĂ„ i min bildörr i dem...
MEN!! Till höger om parkeringsrutan har de placerat sitt cykelstÀll!! SÄ cyklarna som stÄr dÀr stÄr en bit in i parkeringsrutan...
Hur tÀnkte de dÀr??! TÀnkte de över huvud taget??!!
Eller Àr det sÄ att det finns en lag som sÀger att man mÄste ha bÄde handikappsparkering och cykelstÀll utanför en affÀr men ingen har funderat pÄ att de ska placeras pÄ lÀmpligt stÀlle?? Och kanske inte pÄ SAMMA stÀlle...
Det Ă€r inte bara utanför vĂ„rt Ica jag har reagerat pĂ„ tokiga lösningar. Det Ă€r vĂ€ldigt vanligt och tydligt att de ofta slĂ€ngt upp en handikappskylt för att de "mĂ„ste" ha en. Utan att tĂ€nka pĂ„ vad det innebĂ€r för oss med funktionshinder...  Alla funktionshinder Ă€r ju olika. Och jag mĂ„ste erkĂ€nna att jag aldrig tĂ€nkt pĂ„ sĂ„nt hĂ€r tidigare och jag har heller ingen aning om hur andra rörelsehindrade upplever det. Detta Ă€r enbart MINA iakttagelser och reaktioner som grundar sig pĂ„ MINA handikapp och problem. 
Hursomhelst. Jag kom till Ica. Valde parkeringen utanför ingÄngen. Det var en del cyklar i cykelstÀllet,men jag krÄnglade mig in. Jag hade tvÄ kassar med pantflaskor och var inte sugen pÄ att gÄ runt och hÀmta vagn,gÄ tillbaka till bilen,gÄ runt för att komma in i affÀren osv...
Jag klev ur bilen och samtidigt kom en Ă€ldre dam ut och skulle ge sig ivĂ€g med sin cykel som stod innanför min bil. Hon blĂ€ngde ilsket pĂ„ mig för nu kom hon ju knappt ut nĂ€r jag parkerat dĂ€r! Jag sa vĂ€nligt; ja det Ă€r verkligen dumt att de placerat ett cykelstĂ€ll mitt i handikapprutan. "Är detta en handikappsparkering?!" sa damen förvĂ„nat. Ja,sa jag och de finns tvĂ„ dĂ€r borta ocksĂ„ men om jag stĂ€ller mig dĂ€r kan jag inte gĂ„ uppför trappan dĂ€r." 
Och tillsammans kom vi fram till att det Ă€r en ovanligt korkad lösning det hĂ€r. Det har jag visserligen konstaterat tidigare och jag nĂ€mnde det Ă€ven för en av tjejerna i kassan tidigare i somras. Damen tyckte att jag skulle pĂ„peka det igen. Jag lovade att jag skulle göra det. Trots att jag Ă€r en fegis av största mĂ„tt och sĂ„ konfliktrĂ€dd att jag inte ens klarar av att titta pĂ„ partiledardebatter!!
VĂ€l inne pĂ„ Ica gick jag och funderade...skulle jag vĂ„ga...vem skulle jag sĂ€ga till isĂ„fall...đŸ€”
SĂ„ plötsligt stod han framför mig!! FörestĂ„ndaren!! (Åtminstone tror jag att det Ă€r han som Ă€r det....) Och rĂ€tt var det var hörde jag mig sjĂ€lv sĂ€ga: "ursĂ€kta...."
Och sen var det bara att köra!!
Usch! Jag Àr inte bekvÀm med att gnÀlla!!
Fast jag gnÀllde vÀl egentligen inte... Jag var vÀldigt trevlig,vÀnlig och förklarade lugnt vilket problem det var för mig...och kanske för andra...? SÀrskilt det hÀr med cykelstÀllet...
Han var jĂ€ttetrevlig och tog till sig mina tankar. Han skulle föra det vidare direkt till fastighetsĂ€garen. Han ringde t.o.m under tiden jag stod dĂ€r men fick inget svar. 
Det var obehagligt och lĂ€skigt att framföra kritik och klagomĂ„l pĂ„ det viset. Men jag var Ă„tminstone inte otrevlig pĂ„ nĂ„t sĂ„tt. Det fanns knappast nĂ„n anledning! 
Men jag kÀnde; jag kan ju inte hÄlla pÄ att gnÀlla och klaga hÀr eller till andra om jag inte framför mina iakttagelser till dem det berör.
SĂ„ pĂ„ nĂ„t vis kĂ€nner jag mig lite lite stolt över att jag vĂ„gade. Kanske blir det en förĂ€ndring. Kanske inte. Och blir det det sĂ„ kanske varken vi som Ă€r berĂ€ttigade till handikappsparkeringen eller cyklisterna blir irriterade. 
Alla nöjda och glada....?â˜ș

(null)

HÀr har jag försökt skissa upp ungefÀr hur det ser ut... Problemet Àr i första hand cykelstÀllets nÀrhet till handikappsparkeringen samt att rampen Àr pÄ fel sida om man parkerar pÄ de handikappsparkeringar som finns pÄ den stora parkeringen...


Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela