AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Lite dåligt men mest bra😊

Publicerad 2018-11-07 23:23:35 i Allmänt,

Dagen idag kändes som vanligt fram tills i eftermiddags. När jag hade haft min långa mat-och vilopaus efter lunch kände jag att jag behövde dammsuga av här lite. Jag vet att det brukar kunna bli jobbigt men det behövdes verkligen. Och faktum är att det känns inte helt ok att gå hemma en hel dag och sen be Lars att börja dammsuga när han kommer hem! Efter 8-10 timmars arbete... Nej det är inte rättvist tycker jag.
Jag hade lite ont ont i huvudet redan innan men under själva dammsugningen blev det värre och värre. Det kändes som en fotboll ville spränga sig ut ur mitt huvud... Samtidigt så blev andningen allt jobbigare. Jag orkade inte ta djupa andetag,jag liksom kippade efter luft...
Det slutade med att jag fick slänga mig på sängen. Få i mig en tablett och sen bara ligga så stilla som möjligt tills andningen började komma ifatt sig igen och huvudvärken avtog. Jag låg kvar en stund efter att det lugnat ner sig,jag ville känna att det verkligen var ok,innan jag tog tag i kvällsmaten. Jag hade förberett det mesta och så kom sonhustrun till undsättning och fixade till det mesta. Jag fick även en liten utskällning av henne då hon tyckte att jag inte ska hålla på med sånt som dammsugning t.ex. Jag fick lova att säga till henne att jag behöver hjälp nästa gång.
Men det är inte lätt att be andra om hjälp med sånt...
Fast å andra sidan så förstår jag ju att jag måste. Det är verkligen inte roligt att må som jag gjorde där en stund.
Vi åt tillsammans när männen kom hem från jobbet. Sen förflyttade jag mig till soffan där jag tillbringat resten av kvällen. Disken och köket tog de andra hand om.
Under min långa lunchpaus idag tog jag mig även tid att testa mina coola pennor som blir som akvareller..."watercolurpencils" heter de.
Jag kan använda dem när jag ligger i min säng och hissar upp ryggstödet samt lutar mitt rullbord. Sen ritar jag med dem på samma sätt som mina färgade blyertspennor. Och när jag är klar med antingen bara ett visst fält eller hela bilden så doppar jag en pensel i vatten och "målar" med vattnet. Det var jätteroligt!!
Jag har som sagt inte testat dem ordentligt innan,bara googlat och kollat youtube. Samt skissat lite men inte riktigt hajat det där med penseln... Men nu när jag fattat grejen så upptäckte jag hur otroligt häftigt och roligt det var!!
Nu har jag massa nya idéer!
Detta är mitt "test"

(null)

Nu när jag har ett litet hum om hur man gör så ser jag fram emot fler tillfällen med detta nya och skojiga!
och det bästa av allt:
Det funkar att göra det liggande i sängen👍🏼

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela