AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det kÀnns att leva med en obotlig sjukdom.

Min sjuka PyjamasdagđŸ€đŸ„ŽđŸ€§

Publicerad 2018-12-28 23:13:21 i AllmÀnt,

Under dagen har den krupit sig pĂ„ mig mer och mer. Förkylningen. Det Ă€r verkligen inte roligt. Just nu har jag 38 gr feber,Ă€r rosslig och tjock i strupen och bröstet samtidigt som halsen bĂ„de svider och Ă€r öm. Jag kĂ€nner ett behov av att hosta ibland men jag orkar ju inte ta i... 
För att sammanfatta det hela:
JAG MÅR SKIT!
Jag har tillbringat i stort sett hela dagen i min sÀng. Med ETT litet undantag; jag lagade lunch till min familj! Det blev korv stroganoff och ris. En bra grund att stÄ pÄ för de bÀgge som sen drog ivÀg till Göteborg för att överraska Ebba! Hon fyller ju 23 och hennes pojkvÀn har ordnat en överraskningskvÀll för henne. DÄ var sjÀlvklart hennes syskon bjudna. TyvÀrr mÄr Marcus ocksÄ för dÄligt. Han har en fruktansvÀrd hosta och kÀnner sig helt utmattad.
Jag hoppas sÄ innerligt att jag slipper fÄ likadan hosta. Jag vet inte hur jag ska orka det...
Jag nĂ€mnde ju bĂ€ltros hĂ€romdan... Jag har haft bĂ„de utslag och varit öm kring bröstkorgen. Det har inte blivit bĂ€ttre. TvĂ€rtom. 
Men jag Ă€r Ă€ndĂ„ inte alls sĂ€ker pĂ„ att det verkligen ÄR bĂ€ltros. Det Ă€r sĂ€kert jag som överanalyserar igen.
KvÀllen har jag tillbringat i soffan med min gubbe. Vi har legat i varsin Ànde av soffan och hostat,harklat och Àcklat oss...
Lars Àr sÄ orolig nÀr jag fÄr det sÄhÀr jobbigt med att svÀlja och andas. Det var knappt han vÄgade gÄ ifrÄn mig... Men jag Àr inte sÄ orolig sjÀlv. Jag menar?! Vad kan hÀnda?? Jag tror knappast att jag dör av lite hosta och slem!
DĂ€remot tror jag att jag inte kommer att kunna sova sĂ„ mycket. Åtminstone inte sĂ„ mycket som jag skulle behöva. Det Ă€r tur att jag har en stĂ€llbar sĂ€ng. 
Jag pimplar bubbelvatten till förbannelse! Jag Ă€r konstant törstig och torr i munnen. Det beror ju pĂ„ att jag satt dit ett plĂ„ster,Scopoderm,bakom mitt ena öra. Det Ă€r ett Ă„ksjukeplĂ„ster med en bieffekt. Det minskar salivbildningen sĂ„ man blir vĂ€ldigt torr i hela munnen av det. Och jag upplever det som att det faktiskt hjĂ€lper mot all slembildning. 
Nackdelen Àr ju torrheten. Min tunga fastnar liksom uppe i gommen ibland.
DÄ fÄr jag dricka lite bubbelvatten och sÄ lossnar den. Bubbelvattnet Àr ocksÄ bra att gurgla i munhÄlan för jag Àr sÄ varm dÀr. Det Àr som att jag nyss Àtit nÄnting hett. Men nÀr jag gurglar runt med kyligt vatten sÄ lugnar det ner sig. För en liten stund...
Eftersom jag druckit sÄ mycket vatten idag och ikvÀll sÄ misstÀnker jag att jag kommer att fÄ "springa" (hihi,kan ni se mig "springa"???) pÄ toan mer Àn en gÄng inatt.
Men det fÄr det vara vÀrt.
Att vara kruttorr i munhĂ„lan Ă€r inte trevligt. Det fortsĂ€tter nedĂ„t strupen t.o.m
NÀ fy vad jag fryser nu!! Det Àr vÀl febern som fÄr mig att nÀstan skaka av köld...

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela