AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Jag mår så himla dåligt!!

Publicerad 2018-12-29 22:41:50 i Allmänt,

Usch,jag orkar snart inte må såhär kass längre! Jag känner mig helt urlakad. Vi sa det ikväll; vilken tur att jag har sondmaten! Det brukar ju vara jobbigt att äta när halsen svider och gör ont. Men tack vare min sondmat så får jag ju i mig lika mycket näring en sån här dålig dag som jag får en bra dag.
Jag älskar min pump och min sondmat!
Jag har legat i min säng hela dan. Jag har inte ens fixat mat till min familj!! Det är verkligen ett tydligt tecken på att jag riktigt sjuk.
Jag har haft feber hela dan,det har pendlat mellan 38 och 39 grader. Mitt huvud håller på att sprängas och hela min kropp är helt kraftlös. Jag förflyttar mig med möda mellan sängen,soffan och toan. 
Jag känner en stark irritation i min hals,är dock inte särskilt slemmig som tur är. Kanske beror det på mitt plåster? I halsen svider det mest.
Jag har ont i min kropp. Det känns som att min hud blivit extra känslig,den svider bara man nuddar den. Det känns nästan som att jag bränner mig...
Marcus är ju den som blev sjuk först,det flög på honom på julaftonskvällen.  Han säger att det börjar kännas lite bättre nu. Dock inte bra. Lars fick det nåt dygn innan mig och det verkar som att det värsta börjar gå över på honom. Men han är långtifrån frisk än.
Med tanke på att det vänt på de båda så känner jag ett visst hopp om att jag också kommer att bli frisk.
Nån gång.....
Jag tog två Treo här nyss,hoppas att de ska få min huvudvärk att lätta och att febern kanske försvinner. Egentligen borde jag väl tagit Ipren eller alvedon...men hur ska jag kunna svälja en sån?? Jo,jag kan krossa dem och blanda med vatten och spruta in genom min knapp. Men vi hade bara såna där alvedon som ska smälta på tungan... Har svårt att tänka mig hur de blir när man krossar en sån.. Så jag håller mig till Treo. Sen hoppas jag att jag får sova hela natten.
Men det lär inte bli så... Jag har druckit MASSA bubbelvatten idag! Och det brukar straffa sig...
Men just bubbelvatten är det enda jag känner att jag kan dricka just nu. Det löser upp lite slem och liksom river till i min strupe.
Det känns även skönt att gurgla runt det lite i munnen. Jag behöver kyla ner min munhåla för det svider i den. Uppe i gommen är det värst. Dessutom så är tandköttet ömt.
Ikväll har jag inte borstat mina tänder. Jag känner mig lite äcklig. Men faktum är att tandkrämen orsakar stora sväljproblem. Det där starka och liksom geggiga fastnar utmed insidan av strupen,det retar och sätter igång nån slags kräksreflex. Mer än EN gång har jag blivit tvungen att kräkas under tandborstningen.
Idag har jag bara druckit bubbelvatten,dvs kranvatten som vi kört i vår soda stream. 
Men kanske har jag druckit för mycket. Jag tar en klunk regelbundet,gurglar runt och kyler ner munhålan,sen sväljer jag.
Och ikväll mår jag illa.
Jag känner igen illamåendet. Det var precis likadant i vintras när jag åkte på nån slags influensaförkylning.
Jag förknippar det med för mycket vatten.
Suck...allt jag gör blir fel...
Jag blir så trött på allt☹️

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela