AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Go’morron!

Publicerad 2018-12-22 07:09:16 i Allmänt,

Jag valde att inte skriva "god morgon" för det vet jag inte ifall det är än... Jag känner mig faktiskt väldigt sliten. Mest i benen. Jag tror det är resultatet av att jag gick runt i affärer igår,det blev väldigt mycket gående och jag har märkt att det får mina svaga muskler i högerbenet att bli både trötta och ömma. Men jag tror även det beror på nån slags träningsvärk. När jag nu har så svårt att komma ut ur bilen,jag bär mig klumpigt åt,jag tar i och använder muskler som jag inte visste fanns. När det är halt så spänner jag varenda liten svag muskel så mycket jag bara kan och mer behövs inte för att ge mig grym träningsvärk. Det är främst i framsidan av låren men även i övre delen av skinkorna. 
Det är inte ens skönt att ligga still...
Idag tänker jag laga lite julmat. Med betoning på "lite". I år ska vi vara hemma hos oss hela julafton. Men vi ska ha lite knytkalas. Så jag ska stå för julskinkan,prinskorven,ägghalvorna och alla tillbehör såsom senap,bröd,smör,ost och såna grejer. Tror jag ska fixa lite lax och sånt också...svärmor tar med egen inlagd sill men jag vet att flera vill ha senapssill också. Så det blir mer än man tror...
Fast jag gillar ju att ha julmat under flera dagar så jag tänker göra en liten Jansson och några köttbullar för vår egen skull.
Men jag gillar ju att laga mat så det är inga problem. 
Hoppas bara att jag orkar. 
Men jag tänker köra med familjemedlemmarna!! Och imorgon kommer Ebba hem så då kan jag ju lämna över mycket köket till henne. Hon är ju proffs😉
Hon har förberett en del till julbordet som ska bli spännande att se. Ja,smaka kan jag ju inte... 
Julmaten i år kanske blir min sista stora "laga-mat-händelse"! Nånsin!!
För jag har ju sagt att efter jul så är det slut med matlagningen för min del. Åtminstone vardagsmaten. Men jag vet inte hur mycket annan mat jag kommer att kunna laga heller... Jag ska försöka laga nånting på helgerna men det kommer nog att bli allt mindre o mindre...
Nästa jul vet jag inte ifall jag kommer att orka. Just nu känns det inte som att jag kommer att orka i år ens.
Men det beror nog på att min kropp värker. Förhoppningsvis kommer jag att må lite bättre när jag varit uppe en stund. Bara jag orkar stå på benen...
Idag fyller min kära livskamrat,mannen i mitt liv,min sambo Lars 51 år!! Och han har varit min i 26 år🥰

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela