AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

...fortsättning...

Publicerad 2018-12-09 06:41:32 i Allmänt,

Godmorgon. Jag fortsätter att utveckla mina tankar om matlagningen idag. Jag blev ju (som vanligt!) akut jättetrött när jag höll på att skriva igårkväll.
Men det jag beslutade mig för igår är inget som jag bara kom på sådär! Det är nånting jag känt måste ske ett bra tag nu. Och det blev väldigt tydligt när jag stod där och hackade grönsaker till tacosen igår. Bitarna blev betydligt större än de blivit tidigare. Jag kan knappast påstå att jag varit särskilt bra på att hacka smått och snyggt,men nog har jag kunnat få till hyfsat små bitar.
Dock inte längre.
På sistone så har precis alla moment i matlagningen blivit svåra att utföra. Jag bär mig klumpigt åt. Jag orkar inte. Kan inte... Det känns som ett väldigt stort nederlag. Matlagning är ju nånting jag älskar. Och har klamrat mig fast vid trots allt mer svårigheter. 
Men jag ska laga julmat i år.
Sen får vi se...
Som jag känner nu så kommer sambon och sonen att få äta lunch ute i vinter. Vilket de gärna gör,det vet jag. Men för mig blir det en förlust. Jag tycker ju om att laga lunch till dem. Ha en uppgift. Och en tid att passa.
Och så är det mysigt att få hem dem en stund,få lite sällskap. 
Ja,nu i höst har jag ju haft sonhustrun här som sällskap och som hjälpreda. Men tyvärr måste hon lämna oss snart. Hon är bara här på turistvisum och det går snart ut. Och myndigheternas kvarn mal väldigt sakta....
Vi är så ledsna över detta.
Men idag ska jag utmana mig med mycket matlagning!! Idag ska jag ställa till med söndagsmiddag för mina allra närmaste och mest älskade!
Ebba och hennes sambo kommer hem ifrån Göteborg och här hemma finns ju redan Alma och Marcus och hans underbara fru.
Tyvärr gick det inte att samla alla fyra den här gången heller....att det alltid ska vara så svårt...
Jag ska laga älgkalvfilé med potatisgratäng och kantarellsås. Men jag fuskar genom att köpa färdig potatisgratäng. Det tycker jag är helt ok. Dessutom så är ju de där färdiga gratängerna i påsar så väldigt goda. Alla i min familj älskar den!
Jag har gott om lingon i frysen så jag ska röra till en liten skål som brukar uppskattas till söndagsmiddagen!
Det låter säkert lite avancerat och krångligt att tillaga allt detta. Men vet ni vad? Det är precis tvärtom!! Älgen ska bara brynas sen åker den in i ugnen. Där klarar den sig själv. Och här finns gott om folk som kan hjälpa mig skära upp den sen! Potatisgratängen sköter sig också själv,och såsen (som är min specialité!) fixar jag nog ganska lätt! Så jag tror inte det ska bli besvärligare och jobbigare än att laga en vanlig vardagslunch.
Jag tänker även göra en efterrätt. Men då Ebbas sambo är en duktig pastrychef (dessertkock) så känns det lite jobbigt. Jag har ändå valt att göra det väldigt enkelt (och mycket gott!) för mig! Det får bli fuskcheesecake!! Jag ska smula digestivekex i glas. Vispa ihop färskost och kesella och ringla över,sen toppa med passionsfrukt eller bär. 
Vem har sagt att det måste vara jobbigt att laga mat?!
Åååå nu känner jag hur exalterad jag blir! Bara tanken på att börja laga denna måltid gör mig lycklig!! Jag älskar verkligen att laga mat!!
För en stund glömde jag hur det EGENTLIGEN är....
Men jag ska försöka att njuta av denna dagen och den matlagning jag ska utföra. Det lär nog bli lite besvärligt och jag kommer att bli både arg och ledsen några gånger. Besviken är nog rätta ordet.
Men mest kommer det att bli skoj.
Sen får jag ju belöningen;
Att samla stora delar av familjen till middag❤️
Det är det bästa jag vet!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela