AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Lite hängig...

Publicerad 2015-08-31 22:41:53 i Allmänt,

Jag vaknade utav att jag hade en sån fruktansvärd huvudvärk idag! Den var hemsk! Från nacken och upp utmed sidorna till pannan! Vad och hur jag än gjorde så fortsatte det att värka... Efter lunch la jag mig lite men hade svårt att komma till ro för huvudvärken bara fortsatte. Sen började jag känna andra sjukdomssymtom,rosslig i halsen med rethosta som följd bl.a...
Men nu tycker jag att det känns bättre så jag hoppas det inte blir nåt utav det. På nåt vis blir jag nästan glad över att nånting annat än IBM-besvär tar över min kropp. Då får jag liksom en liten paus ifrån dom...eller det får jag väl egentligen inte,men dom känns mindre för det är nåt annat som är värre.
Jag hör ju hur dumt det låter!!
Men ungefär så känns det...
Jag har inte ätit särskilt mycket idag. Jag är återigen inne i en period där just ätandet är skitjobbigt. Kanske inte just att jag sätter i halsen oftare utan mer känslan o lusten att äta över huvud taget. Jag äcklas av den maten som fungerar. Jag vill äta salt o kraftig mat! Längtar efter stora köttiga köttbitar med mycket smak! Istället får jag äta fil o flingor!! Och så dessa sötsliskiga näringsdrycker o youghurtar! Det står mig upp i halsen alltihop!! Jag vill bara kräkas när jag tänker på dem!😖
Jag kokade lite ris ikväll och åt det med lite flingsalt. Det kändes skönt att få i mig lite fast föda åtminstone.
Igår nämnde jag att jag har svårt för att sitta ordentligt när jag äter,men jag fullföljde aldrig beskrivningen. 
(Jag blev för trött😴)
Såhär är det; när jag sitter och äter så böjer jag ju mig framåt lite när jag ska ta en tugga,men när jag ska tugga och svälja den så måste jag luta mig bakåt!! Om jag sitter kvar lätt framåtböjd så kan jag inte svälja.
Över huvud taget så har jag väldigt svårt för att göra nånting när jag har kroppen böjd. Att stå eller ligga på rygg är det absolut bästa.
Detta är problem (jo,det är faktiskt problem ibland!) som smugit sig på lite sakta men säkert. De har dock blivit väldigt tydliga på sistone. Jag har åtminstone själv reagerat på dem ett tag.
Det låter väl inte så farligt,tänker nog många. 
Nej,det är det inte heller. Jag kan självklart vänja mig vid att halvligga ner när jag äter! Om det underlättar nåt i mitt liv så anpassar jag mig givetvis.
Nä,grejen är den att detta inte är det första "lilla" vardagsproblemet och det är definitivt inte det sista!!
Jag är bara så innerligt trött på hela skiten! Jag ser inget roligt i nånting längre. För hur skulle jag kunna det?? Jag trivs inte i mig själv längre. Kan man få byta??? Det vore väl lagom att man fick byta upp sig när man fyller 50?? Jag har bara 4,5 månad kvar👍så jag önskar mig en ny kropp i 50-årspresent! Nä,nu ska jag sova💤 Jag hoppas så innerligt att jag ska vakna utan huvudvärk imorgon.
Godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela