AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Knäppa tankar!!

Publicerad 2015-04-30 07:54:49 i Allmänt,

Nyvaken och med lite perspektiv på gårdagkvällens föreställning.
Jag kan inte släppa den.
Det var en väldigt bra föreställning OCH föreläsning.
Även om mina dystra tankar aldrig nått botten så kan jag ändå förstå o sätta mig in i de tankar o känslor som beskrevs i pjäsen. Jag kunde även sätta mig in i de efterlevandes känslor... Jag har trots allt förlorat båda mina föräldrar. Visst de dog av sjukdom,men de dog ändå alldeles för tidigt. Jag var inte redo. Jag var inte beredd.
Självklart så går det ändå inte att jämföra! 
Det är ändå en stor skillnad på att dö av sjukdom och att dö av egen vilja!
Man ska komma ihåg det om man nån gång känner sig så nere att det är den enda utväg man ser.
Som de sa i pjäsen:
Det finns alltid hjälp att få!!
Det gäller bara att söka på rätt ställe.
Mina problem känns små och futtiga efter att få andras problem visade så tydligt.
Men vad hjälper det när man står här och känner sig värdelös och misslyckad?! Uppgiven,ledsen och frustrerad...
Men kanske är det så,nästa gång allt känns för jävligt och tankarna är dystra och negativa; då kan jag tänka:
"Det kunde varit värre. Jag kan inte lämna mina älskade med en massa frågor o skuldkänslor. Jag måste lära mig leva med mina problem,det finns ju trots allt hjälp att få."
För mig har denna bloggen hjälpt mig oerhört mycket!
Att få sätta ord på mina tankar,känslor o grubblerier,att lätta på trycket lite,det gör att jag kan leva i nuet. Jag går inte runt o grämer mig över saker som hänt eller inte hänt,oroar mig för vad som "kan" hända. 
Jag lever Här och Nu,sen dokumenterar jag det,lämnar det och tar nya tag när nästa dag kommer!
Visst låter det bra???!
Önskar att det alltid var så!
Självklart så är det inte så enkelt!!
Men jag försöker leva så,när jag lyckas känns det toppen.
När jag inte lyckas till 100% så försöker jag nöja mig med de % jag ändå klarat! Det går oftast ok.
Men självklart inte alltid!
Man får vara glad för det lilla!!
...som flickan sa...☺️
Jag ska gå upp nu.
När jag ligger kvar såhär i min säng på morgonen,(som är så skönt!) så grötar det ihop sig i min hals,jag har svårt att svälja,trots att det samlas geggig saliv i min munhåla så är jag jättetorr i gommen o på tungan... Jag vill gurgla med nånting starkt som löser upp allt!! Som får min mun o min hals att kännas som vanligt igen...
Min tandläkare skrev ut nåt munskölj och ett spray som jag kan använda mot detta. Men Apoteket var inte öppet när jag var där igår! Jag får åka ner senare idag. Hoppas det hjälper lite.
Jag får väl gå upp nu då!!
(men ååå va sängen är varm o gosig!!)
Jag måste få i mig nåt att äta!
Som det känns nu så blir det en dålig ätardag idag. 
Jag är hungrig.
Men vilken mat jag än tänker på så känner jag ett motstånd... Vill inte...vågar inte... 
Om jag ligger still så gör jag ju inte åt nån energi-då slipper jag äta!
Knäppa tankar. 
Jag vet.
Men jag har dom ändå.
Jag är väl knäpp....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela