AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Babbel om allt o inget!

Publicerad 2019-01-04 22:42:09 i Allmänt,

Jodå,jag känner att det vänt. Men det betyder tyvärr inte att jag mår bra. Jag hostar fortfarande mycket. Och nu är det salivet som hela tiden glider ner i fel strupe som gör att jag  måste hosta ideligen. 
Nån av alla de mediciner jag proppar i mig har en bieffekt. Jag är lös i magen. Det är inte så mysigt precis. 
Men om jag jämför det med hur jag mådde för 3 dar sen så har jag hellre lite tjall med magen.
Jag har varit lite piggare idag. Har inte gjort några stordåd direkt men har hållt huset i någorlunda hyfsat skick. Dvs jag har mest plockat undan och sånt där.
Ikväll kollade vi på filmen om Björn Borg. Den var väldigt sevärd. Det är häftigt att se att de fått till likheten med de verkliga personerna så bra. 
Jag gillar att det görs filmer om min barndoms idoler. Det har ju blivit lite inne nu. Vi såg ju filmen om Ronnie Peterson på bio när den kom,den visades ju här just för att han var här i Anderstorp och körde Formel 1. Det är ju helt fantastiskt egentligen!! I lilla Anderstorp...🤗
Och så var jag ju och kollade på Ted när den kom. Det var nog den bästa av dessa tre om min barndoms idoler. Dessa 70-talsikoner!
Ja tänk,när jag bloggade och ritade om min upplevelse på bion när vi såg Ted så fick jag ett mail utav en av filmskaparna dagen därpå! Jag trodde nån drev med mig men det visade sig att det verkligen var HAN. HH. Han gillade det jag hade skrivit och bilden jag ritat på mig själv när jag försökte ta mig upp ur biostolen... Det var oväntat. Men kul.
Jag skulle vilja gå på bio oftare. Det är mysigt att sitta där och omslutas av ljudet. Man sugs liksom nästan in i filmen och "är där" på ett skönt sätt.
Men helt ärligt så vågar jag inte. Det är så otroligt pinsamt att inte kunna resa mig själv. Inte kunna släppa fram folk. Jag är ju alltid livrädd för att vara i vägen och göra folk irriterade...  Och står man och slöar utan att släppa förbi alla stressade människor så blir folk irriterade. På mig. Usch...det är hemskt.
Marcus kollade på filmen om Borg med oss här ikväll. Han är född 1990. Han har knappt koll på vem Björn Borg är... Det känns så märkligt. Jag menar; alla vet ju vem Björn Borg är. Vem Ted Gärdestad är. Men våra barn,80-och 90-talisterna de har inte en aning om det där som hände när deras föräldrar var unga. Jag tror faktiskt att vi 60-talister hade mer koll på våra föräldrars ungdom än vad ungdomarna har om vår idag.
Jag vet inte varför det är så. Kanske har de som är unga idag alldeles för mycket nutid att förhålla sig till. Det finns inte plats för massa nutidshistoria. Det är lite tråkigt...
Ikväll skänker jag Ebba och hennes pojkvän en extra tanke. De har äntligen fått lite semester och ska åka till Island där pojkvännen har släktingar. Deras flyg skulle lyfta ifrån Kastrup vid halv ett mitt på dan. Men pga att besättningen var sjuk så har de suttit på flygplatsen precis hela dan!! Incheckade och klara,innanför säkerhetszonen,har de roat sig med kortspel bl.a. Men för en stund sen fick de äntligen gå på planet så nu hoppas jag de är på väg.
Jag hoppas de får en fantastisk semester i vårt  exotiska grannland!
Nu ska jag sova!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela