AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Lugnt och skönt.....?

Publicerad 2019-02-21 22:51:01 i Allmänt,

Det lönar sig att lyssna på sin kropp!! Det gjorde jag och nu har jag inte längre ont i axeln! Jag nöjde mig med att rita endast när jag åt min långlunch. Och då ritade jag inte ens hela tiden. För jag blev trött och slumrade nog i ca tjugo minuter.
I övrigt har jag haft en lugn och bra dag. Jag har varit måttlig med det mesta. Ute var det riktigt ruggigt väder,ösregn och blåst. Det var inte läge för en tRULLsanrunda. Och det var nästan lite skönt. Jag gillar ju att ha en innedag lite då o då. Idag blev det t.o.m en Pyjamasdag. Jag såg ingen anledning att klä på mig. Umpfh....det kanske man inte får erkänna...?🤭
Men ibland känner jag så. 
Min huvudsakliga sysselsättning idag har varit albumfix. Jag valde att stå vid köksön och pyssla med mina foton istället för att sitta vid matbordet där jag spridit ut mina kort. Jag kan ju inte längre sitta på en vanlig matstol. Jag kommer inte upp ifrån den,den är för låg. Jag kanske klarar det själv ifall jag har nånting att hålla fast i och dra mig upp i. Men jag bör nog helst låta bli,särskilt ifall jag är ensam hemma. Istället har jag ju flyttat in en barstol till matbordet men jag vet inte.... Jag mår bättre av att stå och "jobba".
Så när jag hade valt ut foton och sånt så tog jag med dem till köket och stod vid köksön och klistrade in dem i albumet.
Det här är pyssel,eller om jag ska kalla det "arbete"...,som tar ett tag. Och med tanke på att jag inte klarar av att hålla på särskilt länge åt gången så lär det ta väldigt lång tid. Men jag gör lite i taget. När jag har lust,känner för det och orkar. 
Nu ligger det utspritt på vårt stora matbord här intill min säng så jag kan sätta mig här fem minuter nångång lite då och då eller göra som idag-ställa mig i köket och hålla på en stund.
Jag tog som sagt en långlunch inkl både teckning och en liten lur. Därefter pysslade jag mest i köket innan jag placerade mig i soffan för att ligga där och lata mig resten av kvällen.
Mina dagar och kvällar kan tyckas tråkiga och säkert dryga. Men vet ni vad?! Jag upplever dem inte alls så!! Jag trivs ganska bra med mina dagliga rutiner. Jag har så mycket tankar och idéer om vad jag vill och har lust att göra med min lediga tid så faktum är att mina lediga stunder inte räcker till! 
Vad folk än tror och tycker så kan jag lova:
Jag har varken tråkigt eller är sysslolös! 
Tvärtom!
Visst,jag orkar inte så mycket. Jag måste vila väldigt mycket varje dag. Men det är helt ok för mig. Med ritblock och smartphone klarar jag mig bra. På mobilen kan jag välja ifall jag vill lyssna på en bok eller en dokumentär. Ibland kanske lite avslappningsmusik. Men mest lyssnar jag på en bok. Och ritar samtidigt. Det är både lyxigt och vansinnigt roligt och rogivande på samma gång!
Och nu ska jag lyssna på nån spännande podcast,kanske P3 Dokumentär vilket jag tycker är den allra bästa.
Fast egentligen spelar det inte så stor roll vad jag lyssnar på såhär på kvällen,jag somnar alltid ifrån den ändå😂
Godnatt😘

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela