AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det kÀnns att leva med en obotlig sjukdom.

En lydig flicka (jaja..: tant😉)

Publicerad 2018-09-21 23:40:59 i AllmÀnt,

Idag har jag skött mig!! Och banne mig! Det har gett resultat!! Min andning Ă€r ungefĂ€r som vanligt ikvĂ€llđŸ‘đŸŒ
Jag,Ebba och vĂ„r gĂ€st Ă„kte ut och gjorde smĂ„ inköp pĂ„ förmiddagen. NĂ€r vi kom hem igen var jag sĂ„ sliten,bĂ„de rent fysiskt men Ă€ven i lungorna eftersom vi pratat och skrattat mycket. Jag la mig och Ă„t direkt och vĂ„r stjĂ€rnkock lagade Wallenbergare med potatismos och skirat smör!😋Mums!! TĂ€nk om jag kunnat Ă€ta...😱
Jag lĂ„g kvar i min sĂ€ng lĂ€nge,bĂ„de under tiden tjejerna höll pĂ„ i köket och nĂ€r sen Lars och Marcus kom hem och de satt hĂ€r bredvid min sĂ€ng och Ă„t allihop. DĂ„ lĂ€t jag de andra sköta snacket,jag höll lĂ„g profil och lyssnade till dem,skrattade med nĂ€r de skrattade. Det var sĂ„ mysigt. Jag Ă€lskar att umgĂ„s med min familj. 
Men som vanligt saknades ett av mina barn... 
Efter lunchen spreds familjen Ät olika hÄll,Ebba satte sig i bilen och Äkte hem till sitt Göteborg. De andra sysslade med sitt...
Och jag somnade i min sĂ€ng. HĂ€r sov jag lĂ€nge. Och nĂ€r jag vaknade var ungdomarna nĂ€stan pĂ„ vĂ€g ut. De hade annat för sig ikvĂ€ll och jag och Lars blev ensamma. Vi intog vĂ„ra platser i soffan och dĂ€r har vi legat ikvĂ€ll. Jag har inte pratat sĂ„ mycket,vi har bara kommenterat TV-programmen lite dĂ„ och dĂ„. Och framĂ„t elva gav vi upp och just som vi var pĂ„ vĂ€g att lĂ€gga oss kom gĂ€nget hem och vi pratade lite med dem. Sen hamnade jag hĂ€r i min sĂ€ng. 
Igen.
Och utanför blÄser det rejÀlt. Jag rullar aldrig ner nÄgra persienner sÄ jag har full koll pÄ vad som hÀnder dÀrute (nÄja,det Àr ju vÀldigt mörkt sÄ sÄdÀr hemskt mycket ser jag vÀl inte) Och nu vajar trÀden och grenarna och jag hör hur det knakar och viner bland trÀden bakom huset. Det Àr lite mysigt trots allt. Man Àr ju glad att man har ett hus att bo i...
Jag Ă€r ocksĂ„ glad att jag mĂ„r bĂ€ttre. För nu vet jag med sĂ€kerhet att orsaken till min försĂ€mring varit sjĂ€lvförvĂ„llad. Att prata för mycket och att hĂ„lla igĂ„ng mer Ă€n kroppen orkar fungerar alltsĂ„ inte. Återigen mĂ„ste jag lyssna pĂ„ min kropp och lyda den.
Det fĂ„r vara hur trĂ„kigt det vill. Och jag fĂ„r anses vara en trĂ„kig ensamvarg som drar sig undan det sociala mer och mer. Men ska jag mĂ„ nĂ„gorlunda ok sĂ„ Ă€r det nog priset jag fĂ„r betala. 
Och det Àr egentligen inte ett för dyrt pris. Jag mÄr inte dÄligt av att vara ensam och osocial,det Àr mer andra som bekymrar sig över det. Men det jag mÄr dÄligt av Àr att jag inte ens orkar umgÄs med mina barn sÄ mycket som jag skulle vilja... Det Àr ju sÄ roligt nÀr de Àr hÀr och jag vill ju sÄ gÀrna prata och skratta med dem. Men med den senaste veckans utveckling sÄ har jag nog börjat inse att jag mÄste dra mina grÀnser,lyssna pÄ min kropp och lyda alla tydliga tecken som jag förut ignorerat.
Jag fÄr nöja mig med att bara sitta (ligga) och lyssna till de andras prat och skratt. AlltsÄ inte bidra med sÄ mycket sjÀlv.
Det Àr vÀl egentligen ingen dÄlig deal...?

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela