AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Söndagsmorgon

Publicerad 2018-10-07 08:06:43 i Allmänt,

Jag har inget särskilt att berätta eller dela med mig utav. Den här helgen är ganska händelselös. Jag är inte på topp direkt. Jag ligger och vilar mycket,antingen i min säng eller i soffan. Däremellan gör jag små ryck och fixar lite mat och pysslar i köket. 
Jag är sugen på att åka ut en sväng med tRULLsan men är lite orolig för att jag ska bli förkyld. Jag känner ju att nånting ligger där under ytan och pyr liksom. Min hals har börjat svida och om jag inte haft mitt plåster bakom örat så hade jag nog varit helt slemmig i halsen.
Imorgon ska jag till sjukhuset Ryhov i Jönköping. Där ska jag träffa en lungläkare samt ta några prover. Bl.a det där hemska blodprovet i en artär... Det gör ju så ont!!
Jag funderar på ifall jag ska be om att få syrgas... Jag tror att jag skulle orka lite mer ifall jag fick den hjälpen. Det tar för mycket energi att bara andas just nu. Jag känner mig andfådd och som att jag har dålig kondis hela tiden,som att jag ansträngt mig för mycket trots att jag ligger still.
Tänk att jag inte förstått sammanhanget tidigare. Så ofta som jag känt mig just andfådd och kommit i otakt med andningen. Istället har jag känt mig misslyckad och lat. Trott att jag blivit försoffad och tappat all kondition. Fast det är väl också en del av sanningen. 
Kanske skulle jag bli piggare ifall jag fick hjälp att andas och fylla upp lungorna ordentligt. Kanske inte...
Hursomhelst så mår jag bäst här i min säng än så länge. Ja,jag känner mig lat och oduglig men samtidigt så känns min kropp ganska ok under tiden jag ligger här. Jag höjer upp både benen och huvudet lite och så kommer jag i takt med andningen. Perfekt👌🏼

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela