AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Godmorgon

Publicerad 2018-10-31 07:01:27 i Allmänt,

Nu är jag lite piggare. Har sovit ganska gott. Vaknade dock redan vid halv ett och var kissnödig,jag var helt säker på att det var morgon och tänkte koppla mig till pumpen. Men så gnuggade jag mig i ögonen,tog på glasögonen och tittade på klockan...
På sistone har jag vaknat vid halv sju varenda morgon. Oavsett vilken tid jag lagt mig eller hur jag sovit. Jag vaknar,tittar på klockan och den är runt halv sju varenda gång. T.o.m i söndags morse - då hade vi ju ändå ändrat till "normaltid" under natten. Märkligt...
Jag har länge tänkt beskriva ett IBM-problem som smyger sig sakta på. Men jag har haft fullt upp med att skriva om mina dagar och sen har jag blivit trött och inte orkat gå in på detta som jag upplever som lite konstigt... Och svårt att förklara.
Mina rörelser börjar bli sega. Det är som att jag gör rörelserna i slowmotion. Jag har ingen kontroll över dem och det känns väldigt obehagligt. Minsta lilla förflyttning av armen kan kännas tung och långsam och jag kan inte göra nånting åt det. Jag står liksom utanför min kropp och ser hur sakta det går och jag kan inte göra nånting åt det. Det är en väldigt märklig känsla. Nästan lite obehaglig...
Det låter kanske diffust och flummigt men jag kan inte beskriva det bättre. 
Kanske kan jag teckna det bättre...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela