AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Tungt att andas...

Publicerad 2018-11-04 23:01:39 i Allmänt,

Jag ser ett samband.
När mina lungor mår som sämst och andningen fungerar dåligt - då är jag väldigt väldigt trött.
Jag har nångång läst eller hört att sömnen är kroppens försvar.,,.mot nånting... 
Så tänker jag lite att det är när jag sover mycket de dagar andningen är extra jobbig. En egensnickrad teori😉enbart byggd på egna iakttagelser. På mig själv☺️
Och nu i helgen har det varit riktigt jobbigt med andningen. Så fort jag har pratat så knyter det sig i magen,luften tar slut och en slags klump fastnar där luften ska ta vägen upp mot munnen och näsan. Eller ner...
Jag valde att halvligga i soffan när jag "åt min lunch". Lars satt där och jag ville vara lite trevlig och social. I vanliga fall lägger jag mig oftast i sängen och intar min lunch liggande bekvämt tillbakalutad mot min sköna säng. Det innebär ju även att jag vilar samtidigt.
Och visst vilar jag i soffan också. Men där ligger jag inte lika bekvämt och jag kopplar liksom inte av lika mycket som jag gör i sängen.
Så när jag väl fått i mig hela lunchpåsen så var jag inte ett dugg piggare. Mätt; ja men pigg; nej. Så jag tänkte bara lägga mig på sängen och sträcka ut lite. När andningen är jobbig kan det vara en fördel att dra ut överkroppen i dess fulla längd utan att knöla ihop den som man ju gör när man sitter. Jag har fått för mig att jag andas bättre så. (kanske är det därför jag vilar bättre liggande i sängen än halvsittande i soffan??)
Och när jag låg där sådär skönt och bekvämt somnade jag givetvis. Och sov både hårt och länge. Och skönt.
När jag vaknade började jag fundera på detta med sambandet jobbigt att andas - trötthet. Nog låter det logiskt att det påverkar??
Lik förbaskat tillbringade jag kvällen i soffan. Vi har börjat streama en ny serie på Netflix; The Americans. Jag gillade den inte så mycket i början,såg den mest som "bättre än det som går på tv". Men nu har vi kommit in i den och både jag och gubben gillar den. Den handlar om spioner under kalla kriget. Spännande. Rekomenderas👍🏼
Och trots dagens slappande så känner jag att jag nog kommer att kunna somna. Jag är inte helt säker på att jag tillgodoser mig den sömn jag får när andningen är jobbig,lika mycket som när den är lite mer normal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela