AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Fullt ös och sen....

Publicerad 2018-05-07 12:36:00 i Allmänt,

Smärtan från helvetet!!!
Det går inte att beskriva hur ont det gör runtom min bröstkorg! Det tar andan ur mig!
Nu har jag varit ute och gjort en massa ärenden. Min vana trogen så samlar jag ihop en massa ärenden för att slippa åka ut flera dar i rad. Vill liksom bli av med dem så att jag får vara hemma sen. Men idag blev det nog ett (eller tre!!) stopp för mycket... Visserligen har jag sparat ett antal steg eftersom jag kunnat parkera närmre ingångarna med mitt nya parkeringstillstånd. Är väldigt tacksam för det! Men jag gjorde lite för många stopp där jag klev ur och i bilen. Det funkar inte. Jag orkar inte det. Men trots att jag kände det så tänkte jag: "bara detta också! så slipper jag det imorgon eller nästa gång...
Nästa gång måste jag tanka och kasta skräp i återvinningen. 
När jag gav mig ut var jag "drogad" av alvedon och Ipren. Nångång under utflykten slutade de verka. Jag fick allt ondare och ondare i det där bältet just under bröstkorgen. BHn känns som en strypsnara och den gör vidrigt ont i både huden och det som finns under. Efter vad jag googlat mig till så är det nervsmärtor som gör så ont att kläderna känns som tortyr. OM det är bältros... Vilket jag blir mer och mer säker på att det är. Jag hade ju de där kliande utslagen för ett tag sen och redan då fick jag en känsla av att det var bältros igen. Men man vill ju inte tro det. När sen smärtan började komma så tog misstanken ny fart. Men jag ville ju inte tro det. Jag tänkte ut en massa andra orsaker som det kunde vara istället. Men nu är jag typ 95% säker på att det verkligen är bältros igen.
Efter vad jag googlat mig till,och minns från tidigare gånger,så finns det inte mycket att göra. Härda ut. Vänta. Käka värktabletter.
Ska man medicinera med den där tabletten (som jag inte minns vad den heter) så ska den behandlingen börja inom tre dygn efter första blåsan... Annars får man bara stå ut.
Och göra som jag brukar: Gilla läget!!
Inte så lätt i detta fallet men vad ska jag annars göra. Jag käkar värktabletter. Då får jag några timmar där jag kan vara som vanligt ungefär. Tar jag sen tabletterna i samband med att jag lägger mig och äter  o vilar (viläter) så är det lagom att de hinner ge resultat under den tiden. Och mätt och "pigg" kan jag vara aktiv en stund.
Men denna förmiddags alla ärenden får räcka för idag. Det blev lite väl bra. Jag tänker inte sätta igång med nånting mer idag. Bara vila och ta det lugnt. Kanske måla...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela