AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Slut på helgen.

Publicerad 2018-01-14 22:54:50 i Allmänt,

Nu har jag lagt mig. Trött i kroppen. Sliten. Men inte bara på ett negativt sätt. Jag har ju "arbetat" lite för att få bli trött för en gång skull. Och det känns rätt gött... Den andra tröttheten jag brukar känna är mer av sjuklig karaktär. Svår att förklara...
Så den här helgen har det varit lite som Per Gessle sjunger: "här kommer alla känslorna på En och samma gå-å-å-å-ng!!"
Jag har varit pigg. Glad. Trött. Haft ont. Nöjd. Sliten....ja listan blir lång om jag fortsätter. 
Denna nacke gör mig galen när den krånglar. Och idag har jag haft ont så det räcker och blir över. Dessutom har jag mått tjyvens,känt mig illamående och yr. Och när jag låg där,uppkopplad till min pump och tyckte synd om mig själv för jag mådde så illa🤢 Då började jag fundera på ifall inte mina stunder av yrsel och illamående oftast hänger ihop med hur pass ont jag har i nacken...kan det hänga ihop..?? Jag fick en liten känsla av att det kan vara så. Men är ju inte medicinskt och fysiologiskt kunnig så jag har säkert fel. Inbillar mig.
Men det känns lite bättre nu när jag ligger i min sköna säng. Här mår jag oftast lite bättre. Och faktum är att när jag håller på med mobilen eller tecknar här i sängen så får jag inte lika ont i överarmarna. Jag tror jag kan vila dem mot sängen på ett sätt som är betydligt skonsammare mot musklerna. Och med kuddarnas hjälp så kan jag bulla upp mig mot den höjbara huvudändan så att det inte gör riktigt lika ont i nacken heller. Jag borde tillbringa mina dagar liggandes i sängen!!
Nä bevare mig väl!! Det bör jag INTE! Hujedamig!!
Ikväll har jag ett i-landsproblem!!
Jag vill hitta en ny bok att lyssna på!! En bok som fångar mig!! Griper tag i mig. Direkt!! Och med en inläsare som är riktigt bra! Helst Katarina Ewerlöv. Hon är bäst anser jag. 
Jag lyssnar mest på deckare. Det är trevlig underhållning,både lättsamt men ändå spännande. Jag tittar helst på deckare på tv och film också. Men ibland behöver man bryta det där! Lyssna på en feelgoodroman. Eller en biografi. Jag brukar återkomma till Jonas Gardells triologi "Torka aldrig tårar..." lite då och då. Älskar dem alla tre!! Samma sak med filmerna. 
Filmer som bygger på verklighet på ett eller annat vis är ju de allra bästa!! Men de kräver ju lite av en som åskådare. Man kan inte slötitta som tidsfördriv. De senaste åren har det ju gjorts en del bra svenska filmer om kända personer eller som Torka aldrig tårar... Jag var ju på Ted förra helgen. Och i somras var vi ett gäng som gick och tittade på filmen om Ronnie Pettersson. Också en fantastiskt bra film. Och extra skoj för oss som bor i Anderstorp. 
Ja så finns ju filmen om Borg. Den har jag inte sett än. Alla de här tre; Ted,Ronnie och Björn fanns ju under delar av min barndom! Jag har minnen och känner en massa nostalgi till dem och deras gärningar. Det gjorde filmerna extra bra! 
Men åååå,nu gick jag en omväg igen!!
Ibland skriver jag utan att tänka på vad jag gör! Det bara bubblar ur mig en massa dravel! Men jag låter det vara...tänker inte radera. Ibland gör jag det när jag svävat ut för mycket. Men ikväll låter jag det vara kvar.
Jag ska avsluta nu. Måste sluta använda mobilen,lägga mig på sidan så att det inte trycker mot nacken. Sen hissar jag upp både huvudet och fötterna litegrann. Och somnar skönt..zzzzz😴zzzz,så vaknar jag vid 7:15 imorgon. Har inte ont nånstans. Är pigg och glad. 
Känns skönt att ha en plan🤗

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela