AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

En dag i sängen.

Publicerad 2018-01-22 23:56:41 i Allmänt,

Jag skäms😔 Ni kan aldrig gissa när jag gick upp ur min säng idag?!?
Klockan FYRA!! 16:00!!
Och då gick jag bara ner,gjorde det allra viktigaste i köket mm och sen la jag mig i soffan! Och där har jag legat tills nu...halv tolv ungefär.
En fruktansvärd dag! För min självkänsla! 
Men samtidigt en dag som jag nog behövde. För när jag ligger och vilar hela överkroppen mot sängen eller kuddarna så har jag inte särskilt ont. Men så fort jag är uppe och rör mig så kommer smärtan direkt. Så det har varit ren överlevnadsinstinkt som fått mig att ligga still idag. Eller...det kanske är lite överdrivet☺️
Jag har försökt att hålla händerna borta ifrån mobilen,har inte slösurfat eller gjort nånting onödigt med mobilen. 
Men jag har ont i nacken ikväll ändå. Fast det går mer ut i axeln nu. Den högra faktiskt. Och det tror jag är resultatet av mitt målande. Jag har suttit böjd över mina målningar,fått ont i nacken. Målat smått och koncentrerat med min högerhand,därav det onda i axeln och överarmen. 
Jag måste ha spänt mig i hela överkroppen för att klara av mitt målande och det är det jag får lida för nu.
Jag verkar dessutom ha nåt virus i kroppen,då brukar ju muskler och leder krångla. Detta virus yttrar sig på andra sätt än hosta och täppt näsa. Visst känner jag vissa förkylningssymtom men framför allt är det dessa muskelbesvär och så har jag fått kliande utslag lite överallt. Särskilt runt midjan och jag får återigen associationer till bältrosen jag hade häromåret. 
Ja,sånt är läget för mig just nu.
Jag hoppas att jag kan somna trots att jag vilat precis hela dagen. Men jag känner mig trött så det borde gå. Och så hoppas jag att jag får må lite bättre imorgon. Orkar inte med sån här smärta. Men som sagt,ligger jag bara stilla såhär och lutar hela kroppen mot min uppfällda madrass så känner jag knappt smärtan. Så fort jag rör mig dock så...
Men nu är det bäst jag lägger ifrån mig mobilen. Jag har ju mobilförbud🙃

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela