AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Kabooom!

Publicerad 2018-04-24 22:42:01 i Allmänt,

Jag har nyss ramlat och slagit mig lite här och var! Inget livshotande! Men är mörbultad!
När jag tänker efter så har jag haft en rätt dålig IBM-dag...
Jag har försökt tvätta mitt hår utan att duscha... Jag kan ju inte duscha och blöta ner min omplåstring. Så det blev nån slags tvättning med akrobatiska inslag. Eller inte förresten! Är ju vig som ett kylskåp så särskilt mycket akrobatik blev det inte. Men håret blev någorlunda rent tror jag.
Jag har inte ätit någonting via munnen sen vi kom hit för två veckor sen. Det har inte funnits nåt att äta som jag vågat testa. Mer än att jag smakat av lite mat som jag lagat. T.ex sås och köttfärssås. Och så tuggade jag på en bit bacon för att känna smaken. Sen spottade jag ut den.
Men idag åt jag lite youghurt. Jag var så hungrig. Och sondmaten gjorde inte mig mätt tillräckligt snabbt.
Men att äta lite youghurt var ansträngande. Jag stoppade i mig lite och sen svalde och svalde och svalde jag...det ville inte åka ner. Jag orkade inte ta i... Jag måste svälja sådär överdrivet högt för att något ska åka ner. Många många gånger... Ändå måste jag dricka nåt med kolsyra för att skölja ner allt som lägger sig utmed sidorna i svalget...
Men värst var ju kvällens fall!
Jag gick in i sovrummet för att gå och lägga mig. Skulle bara göra en helomvändning för att hänga upp en handduk på en krok. 
Och KAAAABOOOM!!
Så låg jag på golvet!!
Mitt ben hade vikit sig och jag föll som en fura på stengolvet! Slog i båda knäna,handen,armen,vred till ryggen och studsade i huvudet i både golvet och sänggaveln. Lars kom rusande. Och skulle lyfta upp mig. Jag har fått allt mindre kraft till att hjälpa till när nån ska hjälpa mig upp. Blir som en otymplig säck potatis. Men han fick tag kring min midja,men av rädsla att trycka till mot slangen (och råka rycka till den så den åker ut igen!!😱) så greppade han tag lite längre upp. Och tryckte till kring revbenen på min vänstra sida! Satan va ont det gjorde!!
Så nu ligger jag här i sängen,på rygg,med ömmande kroppsdelar som inte vill vara med längre.
Hur ska jag kunna somna ikväll nu då???!
Vad trött jag blir på att aldrig få vara frisk,pigg och glad!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela