AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Skapandets ädla konst!

Publicerad 2017-09-14 10:20:32 i Allmänt,

Tiden går fort när man har roligt säger dom. Kan inte annat än att hålla med...

Efter första målet sondmat i sängen idag gick jag upp och började måla. Jag fastnade fullständigt i det!! Jag målade en naturbild lite på känsla. Vill göra en bild i höstfärger. Inte de där klara vackra orange tonerna som jag älskar. Nej jag vill göra nåt i novemberdis... Grått,brunt,grönt och lite lite orange...med en slags disig hinna över sig... Men det är svårt. Jag har ju inte riktigt lärt mig hur akrylfärg fungerar än. Den torkar fort så jag måste vara lite bestämd. Vilket inte är min starka sida direkt... Jag snöar ju in på detaljer när jag skapar nånting. Men tack vare mitt tecknande som jag visar här i bloggen så har jag börjat inse att jag inte måste vara så petig. Man kan visa vad man menar ändå. Utan rätt antal knapphål i skjortan eller nåt annat löjligt... Fast egentligen tycker jag inte att det är löjligt. Det är nåt visst med att kunna rita eller måla så likt verkligheten som möjligt. Men jag har inte tålamod och ork till det längre. Jag vill skapa nåt NU! Se resultatet direkt. 
Det är därför jag börjat intressera mig för abstrakt konst. Inte den mest avancerade där man målar känslor. Utan den där man kan ana en verklighet nånstans i färgerna som binds ihop och går i varandra. 
Nej nu flummar jag ut...förlåt.
Jag stod och målade i knappt en timme. Den timmen kändes som en kvart!!!
Hela mitt inre vill ju bara fortsätta men min kropp säger ifrån. Jag lyssnade på den och gick och la mig i min säng för att äta lite. Jag sträcker ut min kropp och vilar mina trötta muskler. 
När jag ätit klart ska jag gå ner och skapa nånting skoj i köket istället!!
En god och nyttig maträtt till min käre sambo. Gjord på sånt jag hittar i frys,kyl och skafferi. Det kan bli vad som helst. Jag gör som Kajsa Varg sa att vi skulle göra:
"Man tager vad man haver!"
Och tar med mig min kreativitet,som just nu bubblar inom mig!,till köket och min matlagning!
Stackars Lars får vara försökskanin🐰

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela