AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Kreativ torsdag

Publicerad 2017-09-14 22:59:44 i Allmänt,

Idag har jag verkligen varit kreativ! Som jag skrev på förmiddagen idag så har jag målat med mina akrylfärger. Jag håller på att utforska detta nya i mitt liv. Har ju aldrig provat vare sig akryl eller olja förut. Det är spännande. Varje gång jag pausade så la jag mig och kollade på youtube. Där blev jag inspirerad och fick massa nya tips och idéer som jag vill testa!

Tiden rusade iväg så jag blev lite sen till lunchen. Hann inte göra nånting fantasirikt till Lars. Det blev tonfisksallad med ägg. Jag fortsatte att måla lite till i eftermiddags men kände att jag nog fick ta det lite lugnare. Vill ju inte slita ut några muskler i onödan.
Jag la ner lite mer arbete och kärlek i middagen. Jag gjorde biffar fyllda med soltorkade tomater och fetaost. En kall sås på créme fraishe och fetaost. En fräsch sallad. Attans att jag inte kan äta utav det själv!!! Det doftade ljuvligt när jag stekte biffarna i olja,smör,vitlök och oregano. 
Apropå de där filmerna på youtube - där såg jag att de faktiskt använde sånt styvt papper som man målar akvarell på även till akryl!! Så jag tejpade upp lite såna ark på masonitskivor och ställde dem på mitt staffli. Det funkade jättebra! Särskilt nu när jag håller på att lära känna akrylfärgen och testar olika tekniker och sånt. Jag fick även tips om att man kan använda vatten och spä ut färgen med. Då går det ju att få lite akvarellkänsla!! Och det gillar jag!!
Jag har inrett en liten ateljé till mig. Jag vill kunna ha grejerna stående uppe så jag slipper packa upp och packa ner varenda gång. Jag har funderat länge på var jag ska vara... 
Men så kom jag på det!!👍🏼
Vi bor ju i ett omodernt 50-talshus. På vår övervåning har vi 3 sovrum,en möblerbar hall,2 kattvindar,1 liten toalett och ett badrum. Badrummet är en katastrof!! Väggarna är typiskt 70-tal med bruna små kakelplattor och massa furu!! Där finns en dusch men den har vi inte använt sen barnen var små. Nej därinne har vi borstat tänderna,tvättat oss men framför allt kammat och sminkat oss. Det sitter ett litet sminkbord fastskruvat i väggen. När döttrarna var små kallade de rummet för "kammaren" - ganska logiskt eller hur? Man kammar ju sig därinne. 
Nu har jag ju flyttat ner mitt smink och annat till mittenvåningen så nu står bara kammaren där... Då kom jag på det!!
Det ska bli min ateljé!!!

Där har vi det!! Det duger åt mig!! Har t.o.m dagsljus ifrån fönstret som är i söderläge.

Hit kan jag gå och måla närhelst jag får lust. Jag behöver inte plocka fram allt eller städa undan efter mig! 
Jag är rätt nöjd med det.
Det gillar jag👍🏼

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela