AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Adventspyssel!

Publicerad 2017-11-30 23:18:11 i Allmänt,

Idag har jag städat och pysslat för att göra det adventsmysigt här hemma. Lite sakta och lugnt har jag fixat i tv-rummet och matrummet. Nu har jag bara köket kvar. Det tar jag imorgon.
Jag har vilat mycket ändå. Det låter säkert som att jag arbetar och sliter hårt men riktigt så funkar det inte. Jag grejar i 20-30 minuter max och sen lägger jag mig ner en stund. Och förresten så är det jag grejar med inte särskilt betungande. Jag plockar bort lite grejer,torkar lite,ställer dit nåt nytt...
Men det har blivit mycket soffhäng idag. Jag har dock inte kollat på tv utan lyssnat på en bok. Storytel i mobilen👍🏼 Det gillar jag!
Jag måste nog tyvärr berätta om en försämring som blivit väldig tydlig de senaste dagarna. Tror jag nämnt det nångång tidigare. Att resa mig från sittande till stående har blivit så otroligt svårt. Det finns ingenting att ta i med,att hjälpa till med. Jag har ju alltid haft mina små knep att ta mig upp ur soffan t.ex... Jag korsar benen,lägger mig framåt och drar mig upp...typ... Den här veckan har det knappt funkat över huvud taget. Det är samma sak när jag ska resa mig ifrån sängen. Trots att den är lite högre och jag kan höja både huvud-och fotända.
Att hitta en skön liggatällning är riktigt jobbig. Det har jag ju berättat om. Att vrida mig i sängen,resa mig upp och framför allt att lyfta huvudet blir allt svårare och tyngre...
Ikväll sticker min vänstra arm,fingrarna domnar så det gör ont.
Jag vill bara sova.
Helst fram till våren!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela