AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det kÀnns att leva med en obotlig sjukdom.

Tupplur😮

Publicerad 2017-01-31 22:44:38 i AllmÀnt,

Jag somnade gott efter förra inlÀgget. Men jag vet inte hur lÄnge jag sov. Jag vet bara att jag vaknade av ett ryck som kom sig av att all saliv hade samlats i övre delen av min strupe och tÀppte till dÀr rejÀlt! Jag fick ingen luft!! Trots att jag hade huvudÀndan pÄ sÀngen lite upphöjd... Jag fick kravla mig upp ur sÀngen,det Àr alltid ett bekymmer,för att komma upp i stÄende,rÀtt upp och ner. Först dÄ sÄ lossnade krampen i strupen!

DĂ€refter halvsatt jag upp och vilade en stund.
Samma sak har hÀnt mig nÄgra gÄnger till ikvÀll. Jag tog (igen!! mitt pucko!!) en ostskiva i munnen-tvÀrstopp!! Jag lÄg i soffan och "Ät" nÀr saliven plötsligt blev liggande kvar i strupen efter ytterligare en kramp! SÄdÀr har det varit sen... jag Àr förkyld,har svÄrt att svÀlja och Àr riktigt trött,dÄ blir det sÄhÀr. Jag fÄr försöka vÀnja mig vid det,acceptera det och börja gilla lÀget!
Men visst Àr det jobbigt.
Det kÀnns lite sisÄdÀr att ligga hÀr i min sÀng och klockan Àr mycket. Jag borde sova. Men vÄgar jag...?

Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela