AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Cirkeln sluts! Illustration 9/8

Publicerad 2017-08-09 11:23:15 i Allmänt,

Vi fick komma med Bella direkt. Hon fortsatte att blöda... Veterinären sövde ner henne,sydde några fler stygn och nu ligger hon här hemma och vilar. Hon är väldigt lugn och det har slutat blöda. Det ska nog bli ordning på henne och allt igen snart.

Jag fick fel. Jag tecknade lite idag trots allt. När vi kommit hem ifrån veterinären och allt lugnat ner sig så gick jag och la mig för att äta klart. Jag hade avbrutit mitt i och det kändes tydligt att jag inte fått i mig den näring jag behöver för att orka. Jag var t.o.m lite skakis... 
När jag låg här och åt började jag tänka på det här med min sondmat och hur beroende jag blivit utav den. På gott och ont. En sak som följer efter är själva rutinen. Jag mår inte väl när jag frångår den vanliga rutinen,när jag flyttar fram ätandet eller avbryter mitt i. Jag mår som bäst när jag följer ungefär samma rytm varje dag. Det gör vi väl alla egentligen men det är mer tydligt nu när jag inte längre kan stoppa i mig nåt enkelt lite snabbt för att stilla den värsta hungern. Ja ni vet,ta en frukt i väntan på lunchen eller nåt sånt.
Och då började jag se mitt liv i en ny fas. Eller ska vi säga nygammal!
För jag har ju blivit som ett spädbarn på nytt!! Ett spädbarn som behöver mat var tredje,var fjärde timme. Och lite vila och ev sömn däremellan. Annars blir jag kinkig. Ledsen,gnällig,tjurig och besvärlig. 
Cirkeln är sluten. Jag är tillbaka där jag började!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela