AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Söndagsfunderingar...

Publicerad 2016-07-31 07:48:33 i Allmänt,

Jag fick sova till kl 4! Och det är jag nöjd med! Det känns skönt att fått alla de timmarna sammanhängande sömn. Tyvärr vaknade jag med en fruktansvärd huvudvärk. Funderar på om det är en biverkning? Den påminde mycket om den huvudvärken man får när man druckit för mycket rödvin😉
Men ett stort glas vatten o en huvudvärkstablett fick mig att somna om och så sov jag till halv sju.
Har dock både huvudvärk och ont i njurar och under revbenen... Men jag tror ändå att jag får nytta av de timmar jag fått sova. Jag ska snart gå upp och ta ut Bella. Jag hör att hon har vaknat och går runt och pysslar där nere.
Det är skönt att vara helt ensam litegrann. Att bara tänka på mig själv (och Bella). På kvällarna har jag ju haft Alma❤️ Till henne har jag lagat mat,det "slipper" jag idag. I fredags lagade jag mat som både hon och jag älskar-och som jag kan äta utan större problem!! Paella!! Så det fick hon äta mellan jobbet och tåget igär. Men jag åt ingenting igår. Jo,sondmat förstås!
De flesta dagar känner jag att jag måste äta nånting på riktigt. Låta munnen känna smaker,tugga och svälja lite. Som för att hålla det igång lite. De dagar jag enbart ätit sondmat brukar jag känna ett visst sug på kvällen. En slags längtan efter smaker. Jag blir även mätt på ett helt annat sätt när jag äter riktig mat. Med sondmaten känner jag mig inte hungrig. Men jag känner mig inte riktigt mätt heller.... Låter det konstigt..? Kanske. Men så känns det. Därför tror jag att jag ska försöka äta nånting varje kväll. Inte mycket. Men nånting som jag får tugga och svälja och känna smaken av. Och då ska det vara "mat"!! Inte nånting sött som glass,flingor eller nåt sånt. Utan salt mat!! Kanske tonfisk eller nåt köttigt...
Jag har ju sovit utan nåt skydd runt peggen. Och vet ni vad???!
Det är helt torrt fortfarande!!
Jippi! Tjoho!!
Det här med lapisering kommer nog att funka tror jag! Imorgon ska jag göra det igen! Vem vet..? Jag kanske bara behöver göra det några gånger till och så försvinner svallköttet!
Drömma får man väl göra...??
Nähä,nu hör jag en söt liten hund därnere. Hon är nog hungrig och vill gå ut. Då är det bäst jag lyder😊

Kommentarer

Postat av: Lars

Publicerad 2016-07-31 10:48:33

Två hurra,1 peggen! 2 sväljgymnastiken! Lycka till!/Lars

Svar: Tack Lars.
Ursula Rollbert

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela