AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Ätsvårigheter!

Publicerad 2014-08-31 13:49:16 i Allmänt,

Idag är det en sån där dag när jag inte kan svälja ordentligt!! Jag måste ju äta! Men det går inte!! När vi åt frukost så la sej kaffet som ett lock mitt i halsen hela tiden!! Det är så förbannat obehagligt!! Det som jag har i strupen stannar där! Jag får varken upp eller ner det!! Det brukar sluta med att jag "spyr upp" det!! Det är ju inte så himla trevligt,varken för mej eller de som äter tillsammans med mej!! Det är inte "bara" obehagligt och äckligt-jag blir ju så rädd också!! Jag får panik. Eller det låter överdrivet...panik är ju nästan våldsamt-så illa är det inte!! Men rädslan är riktigt obehaglig!! Man sitter där med en klunk mjölk (eller nån annan "vätska") som ligger stilla mitt i halsen!! Jag riktigt känner hur det täpper till! Jag andas stötvis endast med näsan,munnen är helt igentäppt-inte ens ett andetag tar sej igenom "locket" som ligger där mitt i halsen!! Jag avskyr det!! Det är så förbannat obehagligt! Jag vet ju att jag egentligen inte behöver bli rädd,det brukar ju alltid rätta sej till efter några sekunder(men ojjj!! vilka långa sekunder!!) Det hjälps inte-jag tror att jag ska kvävas varje gång!! Jag är ensam hemma för tillfället,döttrarna har åkt iväg för att äta lunch ute,och Lars har åkt till jobbet för att förbereda lite inför morgondagen. Jag blev lite hungrig,tog en macka och ett glas mjölk. Andra eller tredje klunken med mjölk fastnade i halsen! Jag blev så rädd!! Ensam hemma o allt.... Så jag får väl ta det lugnt med ätandet idag... Nu har det ju hänt TVÅ gånger redan-klockan är inte ens 14...😓 Det hjälper ju inte att ta en tallrik fil heller!! Även Filen lägger sej som ett lock i halsen... Om det ändå bara vore knäckebröd och segt kött-då kunde jag ju struntat i att äta sånt!! Men det spelar ingen roll-mjölk,fil,bröd,gröt,potatismos,pasta,kött....ja ALLT kan fastna i min hals... Jag är så förbannat trött på att ha den här jävla sjukdomen!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela