AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Överansträngd....

Publicerad 2013-12-29 23:19:00 i Allmänt,

Jaha,så tog jag i lite för hårt i förberedelserna o fixandet av Ebbas 18-årsbjudning😜 typiskt mej!! Men det var ju väntat!!😁 Samtidigt så tycker jag nog att det var värt det👍 Det blev riktigt lyckat! Ebba var jättenöjd o glad o tacksam o på ett strålande humör hela kvällen😃 Vi blev 18 stk,efter några bortfall,så vi kunde tränga ihop oss i ett enda långt långbord- lite trångt men trevligt att sitta vid samma bord allihop. Det blev en bra blandning på ungdomar o oss "gamla",kompisar,kusiner,syskon o faster,farmor o farfar och grannar😃 Min mamma kände att hon inte orkade med en sån tillställning just nu,mkt förståligt!! Nåja,jag höll i stort sett på m förberedelserna hela dan,handlade o städade det där sista lilla extra o sen duka o göra fint på bordet. Även om vi beställt Planka på Ebbas jobb,Höganloft,så var det en hel del annat som skulle göras i ordning. Vi beställde plankan lite väl sent,bra framförhållning-jag vet!!!,så de hade ingen färsk frukt o sånt hemma direkt efter julhelgen. Därför stod jag o Ebba o skar upp meloner,annanas o annat gott hela dan. På kvällen satt vi ju kvar vid bordet hela tiden,det låter säkert tokigt men att sitta på en hård köksstol i flera timmar känns i mina svaga muskler i benet. Jag hade säkert känt av det även utan min sjukdom men nu är jag ju mer uppmärksam o lägger mer märke till försämringar som jag orsakat delvis alldeles själv genom att inte lyssna på min kropp. Det är så himla dumt av mej! Mitt nyårslöfte i år får bli att: Lyssna på när min kropp säger ifrån! Att inte envisas o tjura med för att mitt huvud tänker annorlunda! Min hjärna lyssnar verkligen inte på signaler fr andra kroppsdelar! Det känns ju helt hopplöst! Trots att jag är så förbannat medveten om att jag inte klarar av att göra sånt som jag med lätthet fixade för bara nåt halvår sen...men nu MÅSTE jag börja lyssna.... Det blev väldigt sent inatt,jag gick o la mej 2:30 o då hade ändå inte alla gått hem! Men då hade jag hållt igång fr kl 8 på morgonen! Idag blev jag ju tvungen att röja upp i eländet-vi hade ju struntat i att diska o skölja av alla tallrikar mm-så köket varken luktade el såg särskilt trevligt ut😁 Men det tog nån timme att få lite ordning o sen har jag legat i soffan så mkt som mitt egna samvete tillåtit... Men,problemet med mitt onda ben fortsätter! Det börjar i höger skinka,går ner i hela benet ända ner t vaden! Har även liknande känsla i vänsterarmen. Vet inte om jag har hållt på o grejat för mkt nu igen...men när jag är mitt i alltihop så glömmer jag att jag är sjuk o så kör jag på som om jag var frisk! Så nu skriver jag ner mitt nyårslöfte här för att jag ska påminna mej själv ibland!! LYSSNA PÅ MIN KROPP O GÖR BARA SÅNT JAG VERKLIGEN ORKAR O KLARAR AV!!! Inom några år kanske jag är betydligt sämre på att både stå,gå o använda mina armar,så jag måste låta bli att överanstränga mej o lära mej att jag FÅR vila o ta det lugnt....

Kommentarer

Postat av: Carina

Publicerad 2013-12-30 15:50:02

Det va ett bra nyårslöfte.Lyssna på din kropp! Vi går inte under för att allt inte är som förr.Ta hand om dig istället och strunta i om det ser för "jävligt" ut.du får inget fängelsestraff eller böter för det :) Ha ett bra gott slut!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela