AttLevaMedIBM.blogg.se

Jag heter Ursula Rollbert. Jag har drabbats av en obotlig muskelsjukdom som heter inklusionskroppsmyosit (IBM). Min blogg ska handla om hur det känns att leva med en obotlig sjukdom.

Obehaglig upplevelse

Publicerad 2013-12-31 00:24:06 i Allmänt,

Jag har inte skrivit så mkt om mina problem med att svälja. Men ikväll hände nåt riktigt obehagligt,värst hittills tror jag! Vi satt framför tvn o åt mackor till kvällsmat. Jag tog årets sista julskinksskiva på min ena macka. Rätt var det var så fastnade en tugga mitt i halsen o kom varken upp eller ner. Man blir ju lite rädd o stressad... Jag tog en klunk mjölk för att skölja ner den men mjölken la sej bara uppepå brödbiten så jag fick ännu mindre luft,då blev jag jätterädd o var nära att få panik. Jag vet inte vad jag gjorde...om jag gestikulerade el gjorde nåt ljud,för både Lars o Alma reagerade. De blev givetvis oxå rädda.. Jag var ,säkert bara nån sekund men ändå,helt säker på att jag skulle kvävas! Brödbiten satt fastkilad mitt i halsen som ett lock o mjölken la sej uppepå o jag fick inte ens upp mjölken!! Till slut "spottade"(ja jag vet,d låter äckligt men jag hade inget val!) jag ut lite av mjölken på assietten,dunkade mej i bröstet o fick ut en geggig sörja som en gång varit en brödbit!! Tårarna rann o hjärtat dunkade i dubbel hasighet tror jag!! Detta var värsta gången hittills!! Jag sätter ju nåt i halsen flera ggr i veckan så jag har väl börjat bli van...men det här var nåt helt annat! Nu när det gått (bra👍) några timmar så funderar jag ju givetvis på det o det är oundvikligt att inte tänka på vad som KAN hända...nästa gång...tänk om jag är ensam..får panik..vad händer då??? Eftersom allt annat i denna tråkiga sjukdom blir värre o värre hela tiden så känns det ju inte särskilt hoppfullt...blir ledsen när jag tänker på det. Vad kommer jag att KUNNA äta?? Soppa?? Men det är inte alltid jag får ner flytande föda heller.. Det kommer till mitten av halsen o sen är det STOPP!! Nä,det oroar mej mycket... Visst,jag ska inte ta ut allt negativt i förskott,men ibland är det svårt att låta bli...särskilt efter en sån här händelse... Det finns några andra småsaker som försämrats på sistone...: Min vänstra tumme är numera totalt orkeslös,kan inte användas till NÅGONTING!! Jag kan inte ens byta kanal på fjärrkontrollen m vänster tumme!! Det krävs ingen kraftig styrka för att göra det! Jag kan inte låsa upp bilen genom att trycka på rätt knapp på nyckeln! När det HELA TIDEN kommer nya "små" problem så är det inte lätt att vara glad.. Ikväll tittade jag o Lars på svt play,en konsert fr Palladium i London med den bäste av de bästa: Robbie Williams❤ Vi har sett honom på Ullevi 2 ggr o 1 gång såg vi en konsert som visades "live" på biografen i Gislaved. Den 15/5 2014 ska vi titta på honom i Globen! Han kommer då att köra många av de här "gamla" klassikerna som släppts på skiva nyligen. Lite swing..go storbandsmusik👍 Nu har jag börjat oroa mej för den "resan" oxå... Hur ska jag klara av att "stå upp" under hela konserten?? Tänk om jag blir sämre o tvingas sitta i rullsto.,.vad gör dom m mej då??

Kommentarer

Postat av: Mia

Publicerad 2013-12-31 03:15:47

Vi finns alltid och hjälper dig oavsett om du står eller sitter klart oroa dig inte i förväg ! Klart att du ska iväg på konserten massor av kramar

Postat av: Carina

Publicerad 2013-12-31 08:18:39

:( många kramar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela